هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

در سال 64 هجری در شب چهاردهم ربیع الاول یزید بن معاویة بن ابى‏سفیان به درکات جحیم شتافت.



در سال 64 هجری در شب چهاردهم ربیع الاول یزید بن معاویة بن ابى‏سفیان در سن 39 سالگى یا 37 سالگى به درکات جحیم شتافت.(1) اقوال دیگر در مرگ یزید دوازدهم و پانزدهم این ماه است.(2)
 
 مادر یزید میسون دختر بجدل کلبى است. او کسى است که غلام پدر خود را بر خود متمکن ساخت و به یزید ملعون بارور شد. از همینجاست که طبق فرمایش ائمه ‏علیهم السلام قاتل امام حسین‏ علیه السلام ولد الزناست، که این کلام شامل شمر، عمر سعد، ابن زیاد و غیر آنها نیز مى‏شود.
 
 او شارب الخمر، قمارباز، میمون‏باز، ناکح با محارم، صاحب اشعار کفرآمیز و تارک الصلوة بود. او بود که واقعه جانسوز کربلا را به وجود آورد و امام حسین ‏علیه السلام و اهل‏بیت و اصحاب آن حضرت را به شهادت رساند و امام زین‏العابدین ‏علیه السلام و عمه سادات زینب کبرى ‏علیها السلام و دیگر علویات و فاطمیات را با آن وضع در کوچه و بازار به اسارت برد.
 
 او بود که خانه خدا را خراب کرد و پرده کعبه را سوزانید. همچنین او بود که در واقعه حره در مدینه کشف ستر زنان مهاجر و انصار کرد، و سه روز مال و جان و ناموس مردم را بر سربازان خود حلال کرد.(3) بعد از این ماجرا فرزندانى به هم رسیدند که پدر معینى نداشتند. بعد از آن قتل و غارتى در مدینه شد و حرمت حرم شریف نبوى هتک گردید، و مردم را داخل حرم مطهر کشتند.
 
 در علت مرگ او چند قول است: یکى اینکه به بلاى ناگهانى هلاک شده است. شیخ صدوق ‏رحمه الله مى‏فرماید: یزید شب با حال مستى خوابید و صبح او را مرده یافتند در حالیکه بدن او تغییر کرده، مثل آنکه قیر مالیده شده باشد. بدن نحسش را در باب الصغیر دمشق دفن کردند.
 
 احمد بن حنبل و جماعتى از اهل سنت لعن یزید را تجویز کرده‏اند و عده‏اى از آنان معتقد به کفر یزید هستند، و ابن جوزى کتابى بر رد یزید نوشته است.(4)
 در این روز زیارت امام حسین‏ علیه السلام مناسب است.(5)

 

—-------------------------------------------
1) مستدرک سفینة البحار: ج 4 ص 67. تقویم المحسنین: ص 16. فیض العلام: ص 215. زاد المعاد: ص 345. بحار الانوار: ج 95 ص 189، ج 98 ص 101. عوالم (مقتل): ص 224. توضیح المقاصد: ص 8 - 7 . تتمة المنتهى: ص 55 .
2) مسار الشیعة: ص 29.
3) تتمة المنتهى: ص 56 - 55 .
4) فیض العلام: ص 216.
5) بحار الانوار: ج 98 ص 201

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد