بانوی آسمانی
دل نوشته ها و...
ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
دل نوشته ها و...
از این رو بر آن شدیم تا در این نوشتار نظرات بزرگان و مراجع عظام تقلید را درباره
این وجود نورانی از نظر بگذرانیم.
آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی
متن سخنرانى آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی در حرم حضرت رقیه علیهاالسلام
در سال 1381 هـ ش:
مزار کنونى حضرت رقیه بنت الحسین علیهماالسلام
در شام، از اول مشهور بوده، گویا حضرت امام حسین
علیه السلام نشانى را از خود در شام به یادگارى سپرده است،
تا فرداکسانى پیدا نشوند که به انکار اسارت خاندان
طهارت علیهم السلام و حوادث آن بپردازند، این دختر خردسال
گواه بزرگى است بر اینکه در ضمن اسیران حتى دختران
خردسال نیز بوده اند ، ما
ملتزم به این هستیم که بر دفن حضرت رقیه علیهاالسلام در
این مکان شهرت قائم است، حضرت علیهاالسلام در این مکان جان سپرده و
دفن شده است. ما به زیارتش شتافتیم، و باید احترام او را پاس داشت.
دفن این طفل خردسال (حضرت رقیه علیهاالسلام) در شام گواه بزرگ و نشان قوى از
اسارت خاندان طهارت، و ستم روا داشته بر ایشان دارد، آن ستمى که تمام پیامبران از
آدم تا خاتم بر آن گریستند، تا آنجا که خدا عزاى امام حسین علیه السلام را بر آدم خواند،
از این رو احترام این مکان لازم است، به سخنان فاسد گوش فرا ندهید، و به سخنان
باطلى که مى گویند: رقیه علیهاالسلام طفلى خردسال بیش نبود، گوش فرا ندهید،
مگر على اصغر علیه السلام کودک خردسال نیست که در روز قیامت شاهدى
خواهد بود، و موجب آمرزش گنهکاران شیعه خواهد شد ان شاء الله تعالى.
بنابراین بر همه واجب است احترام این مکان (محل دفن حضرت رقیه علیهاالسلام) را
داشته باشند، و به سخنان فاسد و بیهوده اى که از گمراهى شیاطین است، گوش فرا
ندهند و اعتنایى نکنند. ما با زیارت دختر امام حسین علیه السلام (رقیه علیها السلام) به
خداوند متعال تقرب مى جوییم، آن دخترى که خود مظلوم بود،
و خاندان وى همه مظلوم بودند. (1)
آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی
وجود حضرت رقیه علیها السلام ثابت است و همین کافى است که در کنار کاخ
معاویه و یزید الآن بارگاه قدسى آن سر به فلک کشیده و کاخ ظلم معاویه و یزید
ویرانه گشته است و قصّه آب گرفتگى قبر مبارک آن حضرت که در کتاب
«الذریعة الى تصانیف الشیعة: ج22 ص390» و در زمان کلیددارى جدّ سادات آل
مرتضى سید ابراهیم که فعلاً کلیددار حرم حضرت زینب هستند اتفاق افتاد که براى
ترمیم قبر مبارک قبر را باز کرده و آن دختر خردسال را سالم و حتى کبودىهاى
روى بدن او که در اثر کعب نیزه و تازیانه بود تازه دیدند، و آن سید بزرگوار
سه شبانه روز «حضرت رقیه را» بر دامن خود گرفت تا قبر کاملاً بازسازى شد
و سپس حضرت را به جاى خود ارجاع نمود و قبر را بسته و به حالت اول برگرداندند.
و در منابع متعدد نام ایشان ذکر شده که در کربلا بودهاند (2)
از جمله آن ینابیع المودة، ص346 و احقاق الحق 11 / 633.
شکی نیست که دختر کوچکی از امام حسین علیه السلام در
شام از دنیا رفت و در آنجا دفن شد و حرم فعلی منسوب
به همان دختر است، اما این که نام آن دختر «رقیه» بوده یا
نام دیگری داشته در بین دانشمندان اسلامی اختلاف نظر
وجود دارد، هر چند معروف این است که نامش رقیه است. (3)
در کتابهایی چون کامل بهائی و نفسالمهموم و کتابهای
معتبردیگر دختر خردسالی که برخی نام او را «رقیه»
نامیدهاند ودر شام به شهادت میرسد، برای امام حسین
علیه السلام ذکر کردهاند و اگر کسی برای آن حضرت نذر کند،
باید آن را ادا نماید و مضجع موجود در دمشق متعلق
به آن حضرت است. (4)
همین جا که به عنوان مرقد حضرت رقیه علیهاالسّلام مشهور
است ، مرقد اوست و تشکیک کردن یک ظلم است آن هم
ظلم به بچه مظلوم امام حسین علیهالسّلام و همین
شهرت راجع به مرقد مطهر حضرت زینب سلاماللهعلیها نیز
هست و تشکیک در آن ظلم به حضرت زینب سلاماللهعلیها
است و ظلم به حضرت زینب گناهش خیلی بزرگ است
و ما در این گونه موارد نظیر سیادت اشخاص و
قبور بزرگان چیزی جز شهرت نداریم و این شهرت در نظر
همه فقها حجت بوده و هست. (5)
وجود حضرت رقیه سلام الله علیها از مسلّمات تاریخی
است و اگر شبهه ای هم هست در اصل وجود ایشان
نیست و بعضی از شبهات در نام مبارک او وجود دارد
ولی این مسئله که دختری از امام حسین علیه السلام
در شام مدفون است ، هیچ گونه شک و شبهه ای در
آن وجود ندارد و توصیه ما به کسانی که این شبهات
را نسبت به معتقدات دینی مردم وارد می کنند آن است
که بدانند هیچ گونه نفعی نخواهند برد و فقط آخرت خود را خراب
کرده اند و خود را مورد غضب امام حسین علیه السلام قرار داده اند و
لذا خوب است که با این گونه مسائل خود را درگیر ننمایند. (6)
اولا راجع به حضرت رقیه سلام الله علیها اخیرا کتابی
نوشته شده است و خیلی خوب اثبات نموده به این که
حضرت رقیه 3 ساله در خرابه شام از دنیا رفته و قبرش
هم در آنجاست و معجزات زیادی هم نقل شده است
و ثانیا قاعده ای در فقه است بنام تسامح در ادله سنن ،
مقتضی آن قاعده این است که آنچه راجع به این دختر
3 ساله گفته اند شما هم نقل کنید و به زیارت او بروید
همه اش بر طبق موازین شرع است ، من خودم چند سال
قبل برای معالجه به لندن رفتم در برگشت ، لبنان از هواپیما پیاده
شدم و چند روز در آنجا ماندم که بروم سوریه برای زیارت آن خانم و الان
هم از آن عمل خرسندم. (7)
قال الله تبارک وتعالی : « یریدون لیطفئوا نورالله بافواههم
و الله متم نوره و لو کره الکافرون »
هیچ گونه شک و شبهه ای درباره وجود مقدس حضرت
رقیه بنت الحسین علیهماالسلام وجود ندارد و شواهد
تاریخی نشان می دهد که آن مظلومه بر اثر تحمل
رنج ها و مصائبی که در مسیر شام و آن چه در خرابه
شام اتفاق افتاد ، در صغر سن از دنیا رفته و در
دمشق مدفون شد ، تنها مطلب مورد بحث این است که نام
مبارک او رقیه بوده یا زینب یا اسم دیگری داشته ، سپس به اسم
رقیه مشهور شده؟
و اما اشتهار اسم او به نام رقیه به این جهت است که در مدفن این وجود مقدس
و نورانی ، در دمشق ، نام رقیه بنت امیرالمومنین علیهماالسلام نوشته
شده که بدیهی است انتساب به "جد اعلی " ، متداول و معمول بوده است
پس تشکیک در اصل وجود مقدس آن حضرت جرم و ظلم به آن مظلومه و پدر
بزرگوارش ، بلکه ظلم به اهل بیت علیهم السلام است و شبهه پراکنان بدانند
که نور خدا هرگز خاموش نخواهد شد ، بلکه پیوسته بر تزاید و تجلیات بیشتر است. (8)