X
تبلیغات
رایتل

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

قیام امام حسین (ع) بخش دوم

خلوت خانم سکینه با خداوند متعال

سوال8: بعضى از کتابها مانند «کتاب اَغانى، تألیف ابوالفَرَج اصفهانى و کتاب أعلام النِّساء تألیف عمر کَحّاله» عنوان مى کنند که خانم سکینه دختر امام حسین(علیه السلام) خواننده، شاعر و ادیب بوده و با بسیارى از شاعران، خوانندگان و ادیبان مشهور تاریخ دیدار مى کرده است. نظر حضرت عالى درباره این گونه سخنها چیست؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ درباره این بانوى گرامى(جانها به فدایش) از پدر ایشان حضرت امام حسین(علیه السلام)روایت شده است که: «سکینه اغلب اوقات با خداوند متعال خلوت مى کرد و به هیچ چیز دیگر توجه نداشت»(1 ) و این سخن تمامى ادعاهاى مشابه با موارد مذکور را رد مى کند، هر آنچه در این باره گفته شده تنها در کتاب اغانى از ابوالفرج اصفهانى آمده است که او نویسنده اى خبیث از بنى امیه مى باشد و خود کتاب هم درباره لهو و طرب و آواز است.

فرموده امام حسین(ع) در مورد بندگان نافرمان

سوال9: امام حسین(علیه السلام) مى فرماید: «خدایا تو مى بینى که از دست این بندگان نافرمانت، چه مى کشم»،(2) «عبد» کسى است که از بندگى شیطان، نجات یافته و نافرمان، آن است که شیطان را عبادت و بندگى مى کند; حال چگونه است که امام حسین(علیه السلام)، آنان را هم، بنده خدا مى خواند و هم نافرمان؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در روایت مذکور، منظور از عِباد(بندگان) کسانى است که در مالکیت حقیقى خداوند، قرار دارند; مالکیت حقیقى به معناى تسلّط کامل مالک بر مملوک است به گونه اى که مالک، زمام ایجاد و بقاى مملوک را در اختیار دارد و انسان نافرمان هر چند از این نقطه نظر، بنده خداوند به شمار مى آید اما در واقع با اطاعت از امر و نهى شیطان، او را بندگى مى کند.

 مفهوم ذبح و قربانى در آیه «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْح عَظِیم»

سوال10: منظور از ذبح و یا قربانى عظیم در این آیه شریفه «وَفَدَیْنَاهُ بِذِبْح عَظِیم»(3) چه مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ آیه دو مفهوم ظاهرى و باطنى در خود دارد. مفهوم ظاهرى قربانى عظیم، گوسفندى مى باشد که جبرئیل از سوى خداوند سبحان به زمین آورد تا به جاى اسماعیل(علیه السلام) قربانى شود و از آنجایى که از سوى خداوند متعال بوده از آن با تعبیر عظیم یاد شده است.
اما مفهوم باطنى آن این است که: منظور از قربانى و ذبح عظیم، حضرت سیدالشهدا امام حسین(علیه السلام) مى باشد به این ترتیب که چون در عالم ذَر آنچه را که در مورد اسماعیل(ع) و نیاز به قربانى به جاى او، بر پیامبران و امامان(علیهم السلام)عرضه شد، حضرت امام حسین(علیه السلام) داوطلب گردید تا ذبح عظیم باشد و به جاى اسماعیل(علیه السلام) در کربلا قربانى گردد، البته نه به خاطر شخص حضرت اسماعیل(علیه السلام) بلکه از این جهت که ایشان جدّ پدربزرگ گرامى اش حضرت محمد(صلى الله علیه وآله وسلم)و پدر و مادر بزرگوارش حضرت امیرمؤمنان على(ع) و حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) مى باشد و از این جهت است که حضرت امام حسین(علیه السلام)جان گرامى اش را فداى وجود این گرامیان نمود. (چون این بزرگواران باید از صلب حضرت اسماعیل بیرون مى آمدند در عالم معنا بلاى او را به جان خرید تا اجداد و پدرانشان را حفظ کند و در عالم دنیا با تأخیر زمانى به عهد آسمانى خود عمل کرد این یکى از حکمت هاى بلاى حضرت حسین(علیه السلام) است).

 ارتباط سوره فجر و واقعه کربلا

سوال11: چه رابطه اى میان سوره مدثر و واقعه کربلا وجود دارد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ به نظر مى رسد که منظور پرسش گر سوره فجر مى باشد و نه سوره مدثر زیرا این سوره فجر است که درباره آن از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که: «سوره فجر را در نمازهاى واجب و مستحب خود بخوانید زیرا سوره حسین بن على(علیه السلام)مى باشد».(4)
روایت دیگرى علت رابطه میان این سوره و امام حسین(علیه السلام) را مشخص مى سازد. در این روایت آمده است که ابو أسامه از امام صادق(علیه السلام) پرسید: به چه دلیلى این سوره ویژه امام حسین(علیه السلام)گردید؟ امام(علیه السلام) فرمودند: آیا این کلام خداوند متعال ]در این سوره [را نشنیده اى که: «یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ* ارْجِعِى إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً* فَادْخُلِى فِى عِبَادِى× وَادْخُلِى جَنَّتِى،(5)همانا که منظور حسین بن على(علیه السلام) است زیرا اوست که به راستى داراى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند مى باشد.
ولى این مطلب که به چه دلیل از سیدالشهدا(علیه السلام) به نفس مطمئنه تعبیر شده است داراى نکته ها و رازهایى است که اینک مجال پرداختن به آنها نیست.

قیام امام حسین(ع) سبب بقا و پایدارى دین اسلام

سوال12: نظر حضرت عالى درباره این مطلب چیست: «کارى که امام حسین(علیه السلام) در کربلا به انجام رسانید از تلاش ها و کارهاى بیست و سه ساله رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)، برتر مى باشد»؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در این مطلب که قیام امام حسین(علیه السلام) سبب بقا و پایدارى دین اسلام بوده است جاى هیچ شک و شبهه اى نیست و او را فضائل و برترى هایى است که گفتار و نوشتار از بیان آنها عاجز است. اما این مطلب که عمل امام حسین(علیه السلام) از عمل جدش رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) برتر است بى گمان مورد رضایت خود ایشان نیز نمى باشد و مى بایست از بیان آن خوددارى کرد.

مصیبت زهرا(س) در سقیفه پایه مصیبت امام حسین(ع) در کربلا

سوال13: از نظر اهل دل، از میان دو مصیبت حضرت زهرا(علیها السلام) و حضرت امام حسین(علیه السلام)کدامیک سخت تر مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ پایه آنچه در روز کربلا اتفاق افتاد از روز سقیفه ریخته شد و این مطلب را قاضى ابوبکر ابن ابى قریعه از علماى اهل سنت در اشعار خود آورده است: و دیدید که حسین در روز سقیفه کشته شد(6) و از علماى تشیع، محقق اصفهانى نیز سروده است:
آنچه از بلاها بر مادرش وارد آمد [به حضرت زینب(علیها السلام)] در صحراى کربلا به ارث رسید.(7)
با تمام اینها آنچه از روایات بر مى آید این است که مصیبت حضرت امام حسین(علیه السلام) به حتم سخت ترین مصائب بوده است چنانکه امام حسن(علیه السلام) به برادر گرامى شان امام حسین(ع) فرمودند: «روزى به سختى و طاقت فرسایى روز شهادت تو نیست یا ابا عبدالله.»

---------------------------------------------------------------------------------
1. قال سیدالشهدا(علیه السلام): «و أمّا سکینة فغالب علیها الاستغراق مع الله»
2. «اللّهمّ إنّک ترى ما أنا فیه من عبادک هؤلاء العصاة»
3. «و او را در ازاى قربانى بزرگى باز رهانیدیم» صافات 107:37.
4. عن الامام الصادق(علیه السلام): «اقرؤا سورة الفجر فى فرائضکم و نوافلکم، فأنّها سورة الحسین بن على(علیه السلام)»
5. «اى نفس مطمئنه، خشنود و خداپسند به سوى پروردگارت بازگرد و در میان بندگان من درآى و در بهشت من داخل شو»; فجر/27 30.
6. و اُریکُم أنّ الحسینَ اُصیبَ فى یوم السقیفة
7. ما اصابَ اُمّها من البلا فهو تراثها بطفّ کربلا

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد