هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

قیام امام حسین (ع) بخش اول

مقایسه امام حسن(ع) و امام حسین(ع)

سوال1: از میان امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) کدامشان برتر مى باشد؟ آیا آنها از نظر فضیلت برابر هستند؟ زیرا از یکى از علما خواندم که به چند دلیل امام حسن(علیه السلام) از برادرشان امام حسین(علیه السلام)برتر مى باشند، از آن جمله روایت صدوق است از هشام بن سالم، در کمال الدین که روایت کرده است از امام صادق(علیه السلام)پرسیدم: از میان حسن(علیه السلام) و حسین(علیه السلام) کدام یک برتر مى باشد؟ فرمود: حسن(علیه السلام)از حسین(علیه السلام) برتر است.
و از آن جمله اینکه امام حسن(علیه السلام) بر امام حسین(علیه السلام) مقام امامت داشت از آنجا که امام هر زمانى از تمام مردم زمان خود افضل است و امکان ندارد که برابر باشد زیرا ترجیح دادن چیزى بدون دلیل شایسته نمى باشد، خواهشمندیم نظر خود را در این باره بیان فرمایید؟
 
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ مقایسه امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) بر پایه دوره امامت امام حسن(علیه السلام)از اساس، نادرست بوده و درست این است که اگر قرار بر مقایسه باشد هر یک از این دو امام را در دوره امامت خود او مورد مقایسه قرار دهیم که نتیجه مقایسه این مى شود که این دو بزرگوار امام هستند چه قیام کنند و چه قیام ننمایند و هیچ کدام بر دیگرى برترى ندارد. درست است که نهضت امام حسین(علیه السلام) باعث بقا و استمرار دین اسلام گردید اما این نهضت بدون صلح امام حسن(علیه السلام)امکان پذیر نمى گردید.(1)

 •اعطاى کرامت هاى بى نظیر به امام حسین(ع)

سوال2: با توجه به این مطلب که تمامى ائمه اطهار(علیهم السلام) با وجود نقش هاى مختلفى که بر عهده داشته اند یک هدف واحد را دنبال مى نمودند، کدام نقش از این میان دشوارتر محسوب مى شود؟ و اگر تمامى آنها یکسان هستند به چه دلیلى به امام حسین (علیه السلام)کرامتهایى(2) عطا شده که به هیچ یک از فرزندانشان عطا نشده است؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در این موضوع که نقش امام حسین(علیه السلام) دشوارتر بوده است هیچ جاى شکى نیست، و مصائبى که بر ایشان و خاندان بزرگوارشان گذشت به مراتب از مصائب فرزندان گرامى اش دشوارتر بوده است; به همین دلیل است که مزایایى براى حضرتش قرار داده شده است که براى غیر از او قرار داده نشده است. و این همان مطلبى است که در روایت مشهورى از امام باقر(علیه السلام) به آن اشاره شده است: « خداوند، حسین(علیه السلام) را در مقابل کشته شدنش این گونه پاداش داد که; امامت را در نسل او، و شفا را در تربتش قرار داد، دعا را در نزدیکى قبرش مستجاب مى گرداند و روزهاى زیارتش و رفت و آمد آن را از عمر زائرش محسوب نمى کند.»(3)

 •نقش امام حسین(ع) نسبت به دین

سوال3: اگر بر طبق فرموده خداوند متعال: «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَرَضِیتُ لَکُمُ الاِْسْلاَمَ دِینا»(4) رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم)دین را کامل نموده است پس نقش امام حسین(علیه السلام) نسبت به دین چیست؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ منظور از کامل شدن دین خدا در این آیه شریفه، تعیین امیرمؤمنان على(علیه السلام) به عنوان ولى، امام، خلیفه و نگاهبان دین و اسلام مى باشد. این نقش و مسئولیت پس از او به فرزندان گرامى اش و از آن جمله به حضرت امام حسین(علیه السلام)باید منتقل شود و این بدان معنى است که کامل شدن دین خدا بدون امامت حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) و تلاشهاى دوران امامتش ممکن نمى باشد.

 •مقام زینب کبرى(س) و حضرت عباس(ع)

سوال4: آیا بانو زینب کبرى(علیها السلام) و حضرت ابوالفضل العباس(علیه السلام)معصوم مى باشند؟ دلایل شما بر عصمت ایشان چه مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ هر دوى این بزرگواران از لحاظ فضل و صفات والا و کمال چنان هستند که بلافاصله در مقام بعد از معصومین(علیهم السلام)قرار مى گیرند و چنان است که بعد از چهارده تن معصومین(علیهم السلام)، کسى برتر از آنان نمى باشد ولى عصمت به همان چهارده نفر معصومین اختصاص دارد. (یعنى این بزرگواران عصمت از گناه داشتند امّا عصمت کبراى امامت و حفظ از هر خطاى کوچک که مخصوص امامان است را نداشتند)(5)

 •روایت بانو حکیمه دختر امام جواد(ع)

سوال5: روایتى توسط بانو حکیمه دختر امام جواد(علیه السلام) نقل شده و شیخ طوسى در کتاب الغیبة آن را آورده است، در این روایت مى خوانیم: «حضرت امام حسین(علیه السلام) در حقیقت تنها در ظاهر به خواهر خود وصیت فرمودند و هر چه به حضرت زینب (علیها السلام) نسبت داده مى شد در حقیقت به صورت مخفیانه از حضرت امام زین العابدین(علیه السلام)صادر مى گردید» میزان درستى این روایت را بیان فرمایید؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ این روایت بدون اشکال معتبر مى باشد.

ازدواج على اکبر(ع)

سوال6: آیا حضرت على اکبر(علیه السلام) ازدواج نموده بودند؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ در زیارت حضرتش(علیه السلام) توسط امام صادق(علیه السلام) آمده است که: «درود بر تو و خاندانت و خانواده ات و پدرانت و فرزندانت و مادران گرامى ات که خداوند ناپاکى را از آنان دور نمود و آنها را پاکیزه قرار داد»(6) روایتى از امام رضا(علیه السلام)نیز وجود دارد که بیان مى نماید ایشان همسرى به نام اُم ولد داشته اند و شاید به همین علت است که کنیه ایشان ابوالحسن بوده است.

ازدواج حضرت قاسم(ع)

سوال7: نظر حضرت عالى درباره داستان ازدواج حضرت قاسم(علیه السلام) که توسط طُریحى در کتاب اَلْمُنْتَخَبِ، سیّد بَحرانى در کتابِ مَدینة المَعاجز، حائرى در کتاب مَعالى السِّبطَیْن، شعرانى در کتاب ترجمه نَفَسُ الْمَهمُوم و دیگران آورده اند چه مى باشد؟
پاسخ: باسمه جلت اسمائه؛ نظر ما همان نظر علامه مامقانى مى باشد که مى فرمایند: «آنچه او در کتاب المنتخب درباره داستان ازدواج ایشان آورده است را نه من و نه سایر محققان در کتابهاى سیره و مقتل معتبر پیدا ننمودیم.»
---------------------------------------------------------------------------------------
1. در روایتى امام حسین فرمود: «و أَخى خَیرٌ مِنّى» برادرم از من افضل بود. الارشاد، ص 232; بحار، ج 45، ص 1; العوالم، ج 17، ص 245; موسوعه کلمات الحسین، ص404.
2. کمال الدین 416.
3. عن الامام الباقر(علیه السلام): إن الله عَوَّضَ الحسَین(علیه السلام) عن قَتلِهِ، أَنَّ الامامة فى ذُریّته، والشفاء فى تربته، و اجابة الدعاء عند قبره، و لا تُعَدّ أیام زائره جائیاً و راجعا من عمره.
4. «امروز دین شما را برایتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم، و اسلام را براى شما به عنوان آیینى برگزیدم.»; مائده/3.
5. حضرت معصومه(س) و برخى امامزاده(علیه السلام) و شیعیان خاص که باب ائمه بودند نیز وضعى مشابه داشتند و نمى توان به صراحت در مورد برترى آنان بر دیگرى قضاوت کرد.
6. «صلّى الله علیک، و عَلى عترتِک، و أهل بیتِک، و آبائکَ، و أبنائکَ، و أمّهاتک الاخیار، الذین أذهبَ الله عنهمُ الرِّجسَ و طهّرهم تطهیراً». مدرک: بحارالانوار، ج 98، ص 186، باب 18، ح 30; کامل الزیارات، ص 239.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد