ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
بسم الله الرحمن الرحیم
بیست و پنجم شوال، سالروز شهادت حضرت امام صادق ـعلیهالسلامـ است. ویژگی آن حضرت ایجاد یک نهضت فرهنگی در جهان اسلام است.
رسول اکرم ـ صلیالله علیه وآلهـ مکتبی با آرمانها و اهداف خاص خود آورد و بر پایه آن ارزشهایی بنا کرد که همه بنیانهای جاهلی پیش از اسلام را سست کرد؛ تا جایی که وقتی آن حضرت از دنیا رفتند، بیشتر ساکنان جزیرة العرب مسلمان شده و مراکز اصلی فرهنگ جاهلی که مکه و مانند آن بود، همه تسخیر شده بودند. ولی متأسفانه دستهایی جلو آمد و این ارزشها را تغییر داد. کسانی که خود دارای ارزشهای اسلامی، همچون عدالت نبودند، این ارزشها را مغایر با پیشرفت خود میدانستند و میخواستند حاکمیت را در دست خود داشته باشند. به تدریج فرهنگ جاهلی که اسلام آمده بود تا بنیانهایش را از بین ببرد، بار دیگر با لباس اسلام و دین آمد و تا به امروز هم باقی است.
بنیامیه پرچمدار ارزشهای جاهلی بود. عبدالله علائلی، نویسنده بزرگ مصری میگوید: «حکومت معاویه بر اسلام، انتقام جاهلیت از اسلام بود». این واقعیت است. در اواخر دوران بنیامیه، به دلیل ضعف حکومت مرکزی، شورشها و جنگ و گریزهایی برای انتقال قدرت به عباسیان صورت گرفت. بنابراین، تا پیش از تثبیت قدرت عباسیان، فرصت محدودی فراهم آمد تا امام صادق ـ علیهالسلامـ از آن برای عرضه فرهنگ اصیل اسلام به نسلی که کاملاً از آن فرهنگ دور مانده بود، بهره برداری کند. آن حضرت حوزههای علمیه تشکیل دادند و چهار تا شش هزار شاگرد تربیت کردند. برخی از این شاگردان نیز سنی بودند. بسیاری از کسانی که فقه امام صادق ـ علیهالسلامـ و معارف اصیل اسلام را به ما منتقل کردند، ابتدا سنی بودند؛ مانند زرارة بن اعین و محمد بن مسلم که در محضر آن حضرت شیعه شدند.
امام صادق ـعلیهالسلامـ نهضتی فرهنگی ایجاد کردند و آن، تربیت افرادی بود که با آموزههای اسلام اصیل پرورش یافته بودند. در دورانی که حاکمیت نمیخواهد اسلام اصیل را پیاده کند، باید کاری انجام میشد تا دست کم آموزههای اصیل اسلام در میان مردم بماند و ارزشهای اسلامی از بین نرود.
حوادثی بر جهان اسلام گذشت که اگر نهضت امام صادق ـعلیهالسلامـ نبود، امروز از آن اسلام اصیل و قرآنی که بر دو لب پیامبر ـصلی الله علیه وآلهـ آمده، چیزی باقی نمانده بود. در دوران بنیامیه، گفتن نام علی ـ علیهالسلامـ جرم شده بود و مدت شصت سال آن حضرت را بر روی منبرها لعن میکردند؛ یعنی خطیب جمعه وقتی منبر میرفت، خطبه را با لعن علی ـعلیهالسلامـ آغاز میکرد.[1] این گونه ارزشها را کوبیدند. اصلاً چون علی ـعلیهالسلامـ مجسمه ارزشهای اسلامی و نمودار فرهنگ اسلامی بود، او را کوبیدند و نقل فضایل او را ممنوع کردند.
در چنین جوّی، امام صادق ـعلیهالسلامـ حرکت فرهنگی خود را آغاز کرد و شاگردان زیادی پرورش داد؛ به گونهای که سالها بعد، یک راوی نقل کرد که در مسجد کوفه هفتاد کرسی دیدم که روی هر یک، خطیبی نشسته بود و میگفت: حدثنی جعفر بن محمد ـ علیهماالسلام ـ[2]. حتی فقهای اهل تسنن نیز در مکتب امام صادق ـ علیهالسلام ـ تربیت شدهاند؛ مانند ابوحنیفه که در مکتب آن حضرت درس خواند. امام صادق ـ علیهالسلام ـ فقه شیعه و معارف آن را رواج دادند. امروزه هر کتابی را ببینید، بیشتر روایاتی که در آن است، از امام صادق ـ علیهالسلامـ است.
برخی گمان میکنند که امام صادق ـ علیهالسلام ـ بنیانگذار مذهب جعفری است؛ نه، ایشان بنیانگذار مکتب اسلام است. اصلاً مذهب جعفری، یعنی اسلام اصیل و همان مکتب پیامبر ـصلیاللهعلیهوآلهـ نه اینکه مکتب جدیدی باشد. مکتبهای دیگر، انحرافیاند و حکومتها برای توجیه ظلمهای خود آنها را ساختند؛ به گونهای که امروزه جز ظاهری بی روح، چیزی از اسلام باقینمانده است؛ چنانکه میبینیم هنگامی که بانگ اذان برمیخیزد، مسجدالحرام و مسجد النبی لبریز از جمعیت میشود؛ صفهای جماعت را مرتب میکنند و سخت مقیدند که فاصلههای بین صفوف را پر کنند. همه چیز ظاهری شده است. در ظاهر به هم میچسبند و اتفاق دارند ؛ اما به واقعیتها کاری ندارند. حج میگذراند و طواف میکنند؛ اما واقعیت آن را نمیدانند. فلسفه نماز را نمیفهمند. کسانی که چنین به اقامه جماعت مقیدند و در نمازشان به خدا میگویند: «ایاک نعبد و ایاک نستعین»، چگونه میتوانند افرادی چون حاکمان کنونی عرب را به عنوان ولی امر بشناسند؟ ایشان از اسلام فقط پوست و ظاهر آن را گرفتهاند و از باطن آن بی بهرهاند. امام صادق ـعلیهالسلامـ برای مبارزه با چنین انحرافی، نهضت فرهنگی خود را شکل دادند.
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاته
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[1] . وقال السبط بن الجوزی فی تذکرة
خواص الأئمة ص 63 نقلا عن الغزالی : استفاض لعن علی علیه السلام على
المنابر ألف شهر وکان ذلک بأمر معاویة أتراهم أمرهم بذلک کتاب أو سنة أو
إجماع ؟ " .( السید شرف الدین، النص والاجتهاد، پاورقی ص495)؛ ولما استقر
الأمر لمعاویة سن لعن علی على المنابر ودبر کل صلاة ( 3 ) ، حتى قیل بأن
مجالس الوعاظ بالشام کانت تختم بشتم علی ( 4 ) وإن معاویة کان قد أمر
أعوانه بمحو أسماء شیعة علی من الدیوان ( 1 ) ، وأصدر مراسیم حکومیة بأن لا
تقبل شهادة لأحد من شیعة علی وأهل بیته( السید علی الشهرستانی، وضوء
النبی(ص)، ج2، ص 203)
سلامی به شیرینی دلتون میشه خواهش کنم به سایت ما هم سر بزنید واقعا دمتون گرررررم مرسیییییییی از لطفتون
98651
سلام