هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

پیام حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت برکاته به دومین آیین نکوداشت مقام شامخ ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها




پیام حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت برکاته به دومین آیین نکوداشت مقام شامخ ام المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها


بسم الله الرحمن الرحیم

تجلیل از بانوی بزرگ اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها، بزرگداشت نام و خاطره شخصیتی بسیار عظیم و ارزشمند است که وجود اقدس حضرت خاتم النبیین صلوات الله علیه، تا پایان عمر با برکت خویش، هرگز یاد ایثار، استقامت و خلوص او را در شکل گیری اسلام از خاطر شریف خود نزدود؛ و با دیدن هر کسی که کوچکترین بستگی با این بانوی بزرگ داشت ‌و یا تجدید خاطره ای از او را باعث می­شد، سیل اشک بر دیدگان جاری می­ساخت، و بارها می­فرمود: مَن مِثلُ خدیجه.

و در مقام تجلیل از او بارها، نام مبارک او را در کنار آسیه، مریم و فاطمه زهرا سلام الله علیهم، به عنوان برجسته ترین زنان عالم، به بزرگی و عظمت و فضیلت ستود.

و بارها می­فرمود: نخستین کسی که از زنان به بهشت وارد می­شود، خدیجه است.

و یا: خَدیجةُ سَیِّدَةُ نِساءِ اَهْلِ اْلجَنَّةِ

و در جواب اعتراض کسانی که یاد و تجدید خاطره مکرر او را در زبان حضرتش تاب نمی­ آوردند، می­فرمود: خدیجه در روزگاری مرا تصدیق کرد که همگان در مقام تکذیب من بودند؛ و در عظمت کم نظیر این بانو، ‌این بس که بارها مخاطب سلام ذات اقدس الهی در زمان نزول آیات مبارکه کتاب مبین بود.

و این همه، نه تنها در مصادر ما که در منابع معتبر اهل سنت نیز به وفور نقل شده است.

و خاطرة آن جماعت محدود سه نفره در کنار کعبه شریف با حضور او، و امام المتقین علی بن ابی طالب علیهما السلام در مقام اقتداء به بنیانگذار اسلام از حافظة تاریخ این آئین الهی زدودنی نیست.

نام خدیجه کبری به عنوان: اولُ النساءِ اسلاما در کنار نام مقدس علی بن ابی طالب، با نشان نخستین تصدیق کنندة پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم از رجال، مورد تردید هیچکس نیست.

و بالاتر از همه تاثیر گذاری این بانوی بزرگ به همراه عم بزرگوار پیامبر رحمت صلوات الله علیهما حضرت ابوطالب، در شکل گیری اسلام نو پا و استقامت این دو شخصیت عظیم در برابر شدائد و مصائب سنگین و بی سابقه در میان امم و حمایت­های  بیدریغ از مقام منیع رسالت جائی برای تردید ندارد.

ولی با این همه عظمت و جلالت قدر، جای تاسف است که از همان ابتداء دست­ها و قلم­هائی در جهت نادیده انگاشتن شأن او به کار افتاده و بلکه در مقام  تنقیص جایگاه بی بدیل او بر آمده­اند، و پیوسته سعی نموده­اند تا نام او در کنار پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم کمتر مطرح باشد.

او در زمان خویش به عنوان زیباترین، ثروتمندترین و با تدبیرترین  زنان جزیرة العرب در کتب معتبر سیره، حتی در میان غیر شیعه وصف شده است؛ و این سخن که او با همة این امتیازات خود خواستار همسری رسول گرامی اسلام – که آن روز او را به عنوان یتیم ابوطالب وصف می­نمودند- شده بود و همة آنچه را که داشت در راه پیامبر و ترویج اسلام صرف نمود و حتی از بذل آبرو و حیثیت اجتماعی بالای خود در این مصاف دریغ نکرد، از فرازهای برجسته این منابع و مصادر است.

و حتی حاکم نیشابوری در مستدرک الصحیحین، بالاترین سنی که در زمان ازدواج با پیامبر اعظم صلوات الله علیه وآله در میان اقوال وجود دارد، 27 سال ذکر می­کند.

ولی گاه در میان خود ما، سن بالای حضرتش در وقت ازدواج تا چهل سال و یا ازدواج های مکرر او، پیش از همسری رسول، از روی نا آگاهی مطرح می­شود. در حالی که اساس آن، قولی شاذّ و ساخته و پرداخته مخالفان و معاندانی است که خواسته­اند، نقش او را در میان همسران پیامبر کمرنگ کنند و از عظمت ایثار و از خود گذشتگی او بکاهند تا شاید برای دیگرانی از این همسران، نقشی برجسته یابند.

و یا شاید همان مظلومیتی که دامنگیر حضرت ابوطالب علیه السلام به جرم پدری امیرمومنان علیه السلام، نصیب خدیجه کبری سلام الله علیها، به جرم مادری زهرای اطهر سلام الله علیها نیز شده است.

و شاید آنچه که در کلام ائمه طاهرین علیهم السلام می­بینیم که از زمره افتخارات خویش انتساب به خدیجه کبری سلام الله علیها را می­شمرند، از جمله: کلمات سیدالشهدا علیه افضل التحیة والثناء در میدان کربلا و یا سخنان امام سجاد علیه السلام در مسجد شام در حضور دشمن، نشانی از این مظلومیت و غربت باشد.

همسری پیامبر، به همراه همدلی و ایثار بی­نظیر در راه او، افتخار و قابلیتی در وجود او آفرید که شایستگی حمل گوهر دردانه خلقت و سیده نساء عالمین زهرای مطهر سلام الله علیها، و ائمه اهل بیت علیهم السلام و از جمله حضرت حجة بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف که موعود همة ادیان و ِملَل، و علت غائی ارسال رُسُل و انزال کتب، را به عنوان عطیه­ای الهی یافت.

پس، بر ارباب تحقیق است که در زندگی و سیره این بانوی بزرگ، اهتمام بیشتر مبذول دارند و بر اصحاب وعظ و تبلیغ و رسانه است که در عرضه فضیلت­های کمتر گفته شده این شخصیت تاثیر گذار در تاریخ اسلام تلاش بیشتری روا دارند.

و سپاس فراوان از همة عزیزانی که هَمِّ خود را مصروف تجلیل از بانوی مظلوم تاریخ اسلام حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها در این مجموعه مبارک نموده­اند، تا شاید گوشه ای از پرده غربتی را که دست نا اهلان بر چهره درخشان او کشیده است، کنار زنند.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته

12 رمضان المبارک 1436    

سید محمد جواد علوی بروجردی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد