هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

سیدالشهدا در برابر کسانی که بر بام نافهمی و جهالت مردم می نشینند، ایستاد



سیدالشهدا در برابر کسانی که بر بام نافهمی و جهالت مردم می نشینند، ایستاد
استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم گفتند: نکته بسیار مهم این است که سید الشهدا (علیه السلام) به نص کلام خویش و نص فرمایش امام صادق (علیه السلام) برای نجات انسان ها و جامعه بشریت از جهل و نادانی و ضلالت و گمراهی حرکت کردند و این امر نامطلوبی است برای صاحبان قدرت و ثروت و برای کسانی که از جهل و نادانی مردم بر بام نافهمی و بی خردی انسانها می نشینند و از این طریق و این مسیر به مطامع و منافع خودشان دست پیدا می کنند.

صبح سه شنبه 13 آبان ماه 1393 مصادف با عاشورای 1436 طبق سنت و سنوات گذشته مراسم عزاداری و مقتل خوانی فقها با استمرار بیش از یک قرن در مسجد جامع حبیب بن موسی (علیهماالسلام) با حضور پرشور و پرشمار عزاداران حسینی و با سخنرانی حضرت آیت الله یثربی دامت برکاته برگزار شد.

ایشان در آغاز روایتی از امام صادق (علیه السلام) را بیان کردند: حضرت در پاسخ به سوال فردی که می پرسد پاداش آن کسی که مرقد سیدالشهدا (علیه السلام) را در کربلا زیارت کند و پاداش آن کسی که مرقد شما و پدر شما علی ابن ابیطالب (علیه السلام) و قبور سایر ائمه (علیهم السلام) را زیارت کند چیست میفرمایند: کسی که قبر جدم سید الشهدا را زیارت کند همانند کسی است که در عرش الهی خدای بزرگ را زیارت کرده است در حالی که پاداش زیارت سایر قبور ائمه حتی امیرالمومنین (علیهم السلام) مانند زیارت قبر رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) است.

دین را آنگونه که هست باید از منابع اصلی عصمت و اهل بیت رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) گرفت و معرفی کرد و این خطاست که ما یک بخشی از دین را بگیریم و روی آن بخش فقط مانور بدهیم.


معظم له در پاسخ به این سوال که اباعبدالله (علیه السلام) چه کرده است که کربلا را عرش رحمان و زیارتش را زیارت خداوند قرارداده است، گفتند: پاسخ این سوال کار دشواری نیست و این همان نکته دقیقی است که به نص زیارت اربعین، سید الشهدا (علیه السلام) خون قلبش را در راه خدا تقدیم کرد تا بندگان خدا را از گمراهی، سرگردانی، جهل و نادانی نجات دهد و آنان را به سرمنزل هدایت رهنمون سازد.

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم تأکید کردند: نکته بسیار مهم این است که سید الشهدا (علیه السلام) به نص کلام خویش و نص فرمایش امام صادق (علیه السلام) برای نجات انسان ها و جامعه بشریت از جهل و نادانی و ضلالت و گمراهی حرکت کردند و این امر نامطلوبی است برای صاحبان قدرت و ثروت و برای کسانی که از جهل و نادانی مردم بر بام نافهمی و بی خردی انسانها می نشینند و از این طریق و این مسیر به مطامع و منافع خودشان دست پیدا می کنند.

ایشان تبیین دین و قرآن و وحی الهی را مقام انحصاری رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) دانستند و بیان داشتند: در قرآن آمده است که ما قرآن را به تو نازل کردیم تا تو برای مردم تبیین و تفسیر کنی، اما امروز هر کسی مدعی تفسیر قرآن و مفسر قرآن است و در دایره تفسیر قرآن به یک لاطائلات و استنباط های بدون پشتوانه ای اندیشه میکند و به زبان می آورد و گاهی به وسیله صداوسیما منبرهای چند میلیونی در اختیار میگیرند و یک چیزهایی را به عنوان تفسیر قرآن و بی توجه به منابع روایی و علمی، به خورد مردم میدهند و مردم هم میگویند تلویزیون می گوید و فلان آیت الله در تلویزیون میگوید؛ این هم یکی از مصائبی است که امروزه روزگار ما را سخت کرده است.
معیار استخراج احکام و فتاوای فقهی و شرعی ما سیره رسول الله و ائمه است نه سیره دادگاه های تفتیش عقاید و انکیزاسیون، نه سیره محکمه موسولینی؛ چرا فقه را به فضاحت میکشید؟ کجای فقه ما انتقام جویی را ترویج کرده است؟ چرا به عنوان یک فقیه احکام دین را مسخره می کنید؟


رئیس حوزه علمیه کاشان خطاب حاضران گفتند: مجتهد در مقام استنباط و اجتهاد، یک حکمی ازاحکام الله را استخراج میکند و در اختیار مردم قرار میدهد؛ اما اگر فتوای مجتهد پشتوانه وحیانی و علمی و روایی از ادله نداشته باشد، آن فتوا حجیت ندارد؛ دینی است که به جنگ دیانت و ایمان آمده است.
ایشان رسالت انبیاء (علیهم السلام) را برقراری عدالت دانستند و افزودند: پیغمبری که مامور عدالت است آیین فطرتش عدل و عدالت است اما نه عدل و عدالتی که برخاسته از جبر و زور و خشونت و اعمال قدرت باشد، بلکه عدالتی که با مهرورزی و محبت هماهنگی داشته باشد. لذا این تصور که در هر جامعه ای حاکمیت چماق بکشد و اسلحه بردارد و تندی کند و با مردم به خشونت رفتار کند و مامورین خشن و بی تربیت داشته باشد، عین عدالت است، تصوری نادرست است.

آیت الله یثربی تأکید کردند: اگر قرار است علاوه بر کتاب و سنت و عقل و اجماع از سیره ها استفاده کنیم سیره ای که حجیت دارد سیره رسول الله است، رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) وقتی وارد مکه شدند و خانه خدا و مردم مکه همه در اختیار ایشان درآمد، یک عده از مسلمان های نادان کینه جوی انتقام گر راه افتادند و گفتند آن زمانی که ما در مکه غریب و ضعیف بودیم آنها ما را شکنجه و آزار کردند، امروز نوبت ماست که تلافی کنیم، حضرت فرمودند بروید جلو اینها را بگیرید این شعار غلط است، الیوم یوم المرحمه، امروز که قدرت پیدا کردیم روز رحمت است.

ایشان افزودند: ببینید این روزها، حضرت سید الشهدا (سلام الله علیه) چه تابلوی زیبای دلنشینی را در دامنه تاریخ به نمایش گذاشت، حربن یزید ریاحی که راه را بر اباعبدالله (علیه السلام) بسته بود، امروز وقتی آمد پشت خیام حرم سرش را پایین انداخت و گفت یا ابی عبد الله من حر هستم من موجب همه این جرائم و جنایات شدم، حضرت فرمودند: سرت را بالا بگیر تو حر هستی همان گونه که مادرت تو را حر نامید.

ایشان بیان داشتند: معیار استخراج احکام و فتاوای فقهی و شرعی ما سیره رسول الله و ائمه است نه سیره دادگاه های تفتیش عقاید و انکیزاسیون، نه سیره محکمه موسولینی؛ چرا فقه را به فضاحت میکشید؟ کجای فقه ما انتقام جویی را ترویج کرده است؟ چرا به عنوان یک فقیه احکام دین را مسخره می کنید؟

استاد برجسته دروس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اگرامروز به برکت سید الشهدا (علیه السلام) این سخنان را نگوییم جامعه مثل جامعه بنی امیه از دین فاصله می گیرد و معیارهای دینی به اشتباه در جامعه حاکم می شود، تصریح کردند: شما باید بدانید و توجه پیدا کنید که به بعضی قیافه ها، به بعضی از پست ها، به بعضی از عناوین، حتی به ریش سفید، به این حرف ها اهمیت ندهید، آنچه برای شما معیار است آن ریشه ها و اصالت هاست.
سید الشهدا (علیه السلام) به نص کلام خویش و نص فرمایش امام صادق (علیه السلام) برای نجات انسان ها و جامعه بشریت از جهل و نادانی و ضلالت و گمراهی حرکت کردند.


ایشان افزودند: روحانی یی که بخواهد وابستگی به قدرت ها داشته باشد و از جایگاه و پلکان قدرت بخواهد خودش را به مردم تحمیل کند، آن روحانی دیگر فقط به دنبال منافع و دین مردم نخواهد بود؛ آن کسانی که صرفا به مردم به منافع مردم به اعتقادات مردم می اندیشند و برای دانش و آگاهی و فهم مردم و رشد سطح اندیشه و آراء مردم تلاش می کنند اینها قیمت و ارزش دارد.

ایشان بیان داشتند: سید الشهدا در نامه به محمد حنفیه نوشت که من آمدم اصلاح گری کنم، اصلاح یعنی چه؟ یعنی زمانی که رسول الله (صلی الله علیه وآله وسلم) چشمش را بر بست مسیر انحراف و افساد آغاز شد و ادامه پیدا کرد به نحوی که بدیهیات دینی برای مردم واژگون نشان داده می شد، امر به معروف، منکر میشود و نهی از معروف میشود.

ایشان افزودند: سوال شد که آیا چنین چیزی ممکن است؟ فرمودند: بله، بدتر از این هم میشود، نه اینکه به شما در قالب منکر بگویند دنبال منکر برو، لباس معروف به تن منکر خواهند کرد و خواهند گفت حالا انجام بده؛ این مخاطرات جدی است و لذا من عاجزانه از شما خواهران و برادرانی که به احترام سید الشهدا (علیه السلام) در اینجا اجتماع کرده اید و دیگرانی که سخنان ما را خواهند شنید می خواهم که به احترام ابی عبدالله به این انگیزه حرکتی سید الشهدا (علیه السلام) در واقعه عاشورا همواره توجه داشته باشیم.

آیت الله یثربی در ادامه با ذکر داستان رویارویی مسلم بن عقیل و ابن زیاد تصریح کردند: مسلم بن عقیل در گفتگو با ابن زیاد محکم ایستاد و گفت: ابن زیاد این را باید بدانی ما خانواده ای نیستیم که اهل فتنه باشیم ما منکر را در جامعه دیده ایم و چه منکری بالاتر از اینکه همه زشتی ها و سیئات اخلاقی در جامعه حاکم شده است.
مجتهد در مقام استنباط و اجتهاد، یک حکمی ازاحکام الله را استخراج میکند و در اختیار مردم قرار میدهد؛ اما اگر فتوای مجتهد پشتوانه وحیانی و علمی و روایی از ادله نداشته باشد، آن فتوا حجیت ندارد؛ دینی است که به جنگ دیانت و ایمان آمده است.


ایشان افزودند: امروز هم من به عنوان اینکه یکی از رسالت های سید الشهدا (علیه السلام) و صحابه ایشان از مسلم تا آخرین صحابی که به شهادت رسید دفاع از این اصل ارزشمند دینی و انسانی امر به معروف و نهی از منکر است براین نکته تکیه می کنم که منکر فقط چهار تا موی یک زن و یا آستین کوتاه یک جوان نیست، باید به سیئات اخلاقی و زشتی های هم حاکمان و هم مردم در جامعه ترتیب اثر داده بشود، آیا این منکر نیست که در طول 8 سال با بیت المال مردم بازی شد و سرمایه های ملی کشور و سرمایه های فردی مردم به کمتراز یک سوم تنزل و تقلیل پیدا کرد و هیچ کس هم پاسخگو نیست؟
ایشان در پایان با بیان این که نگاه کاریکاتوری به دین گناهی نابخشودنی است و تعریف دین بر اساس تمایلات و نفسانیات و آراء شخصی و دوری از خاندان عصمت، ثمره اش همین داعش و النصره و وهابیت است، تأکید کردند: دین را آنگونه که هست باید از منابع اصلی عصمت و اهل بیت رسول الله ( صلی الله علیه وآله وسلم) گرفت و معرفی کرد و این خطاست که ما یک بخشی از دین را بگیریم و روی آن بخش فقط مانور بدهیم؛ دین یک مجموعه ارگانیک است و به هم پیوند دارد و نگاه کاریکاتوری به آن کل این مجموعه را تحت تاثیر قرار میدهد.

بخش پایانی منبر آیت الله یثربی مقتل خوانی و ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا علیه السلام بود و مراسم با ورود یکی از هیئات سنتی به مجلس ادامه یافت و با اقامه نماز ظهر و عصر به امامت رئیس حوزه علمیه کاشان به اتمام رسید.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد