هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

تعیین خلیفه با استفاده از قانون جنگل




پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_ از جمله کج‌روی‌هایی که منکران واقعه غدیر به آن مبتلا هستند، میزان و ملاک در برگزیدن خلیفه برای جامعه است. در واقع هر کس از مسیر اصلی و صراط مستقیم در پذیرش سخن حق سر باز زند و از طریق صحیح و منطقی منحرف شود، در راه رسیدن به سرمنزل مقصود دچار مشکل شده و بعید است به آن نائل شود.


رخداد عظیم غدیر در آن اجتماع با شکوه و حضور شخص نبیّ مکرم اسلام حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) و ایراد سخنرانی بر فراز منبر و بالا بردن دست امیرالمومنین علی (علیه السلام) به عنوان امام و خلیفه مسلمین پس از خود، حجت را بر همه مسلمانان تا قیام قیامت تمام کرد.


اما آنان که چشم خود را بر این حقیقت آشکار بستند و برای ندیدن واقعیت، سر در برف فرو بردند، در نهایت برای تعیین امام و رهبر مجبور به ارائه راه‌کارهای مضحکانه‌ای شدند که نمونه‌ای از آن را در این مقاله از نظر می‌گذرانیم.


در این راستا اهل سنت و وهابیت از جمله قواعدی که پیش پای امتّ، برای تعیین خلیفه نهادند، قاعده «زور و کودتا» است. خوب است همین‌جا متذکر شویم که در عصر کنونی نیز بخشی از حکّام ممالک به اصطلاح اسلامی مشروعیت خود را از این طریق بر مردم و جامعه تحمیل نمودند.


به عنوان نمونه می‌توان به عبدالعزیز، جدّّ خاندان پادشاهی عربستان سعودی و ده‌ها حاکم به ظاهر اسلامی همانند صدّام، قذّافی، حسنی‌مبارک و دیگران، با استفاده از همین قاعده اشاره کرد که خود را خلیفه و امیر مؤمنان خواندند.


اما ایشان برای توجیه کار خود روایتی از احمد بن حنبل از عبدوس بن مالک را آورده‌اند که می‌گوید: «کسی که با زور شمشیر بر مردم غلبه کند و خلیفه شود و امیر مومنان نامیده شود، کسی که ایمان به خدا دارد، باید بگوید که او امام و خلیفه است؛ حتی اگر خلیفه، نیکوکار نباشد و شخصی فاجر و فاسق باشد».[۱]


سعد الدین تفتازانی از دیگر علما و ارکان کلامی اهل سنت در این رابطه می‌گوید: «راه سوم برای تعیین امام و خلیفه مسلمین، زور و غلبه است که اگر شخصی به این طریق امامت مردم را به دست گرفت، حتی اگر فاسق و نادان باشد، می‌تواند امام و خلیفه جامعه اسلامی گردد».[۲]


بر مبنای این استدلال هر کس بتواند با ارتش، نیروی انتظامی، کودتا و خون و خون‌ریزی حاکم قبل را از قدرت به زیر کشیده و خودش حاکم جامعه اسلامی گردد، کاری شرعی و موجّه انجام داده است.

در واقع این نوع نگرش به زمام‌داری و حاکمیت بر جامعه، انسان را به یاد قانون جنگل می‌اندازد که هرکس زور بیشتری داشت و ترس و رعب و وحشت او در در بین سایرین نمود بیشتری داشته باشد، می‌تواند بر دیگران سیطره و حکومت کرده و این قانون برای وی تا آن زمانی استمرار خواهد داشت که ظالم و زورمندتری دیگر، او را از مسند خلافت به زیر کشد.


امیدواریم اهل انصاف در مورد استدلال این آقایان و طرز تفکرات ایشان به قضاوت منصفانه بنشینند و میان جامعه انسانی و اجتماع حیوانی فرق قائل شوند.

چرا که خداوند انسان را متمایز از سایر موجودات و برتر از حیوانات قرار داده است. پس شایسته است برای حفظ کرامت انسانی خویش ارزش قائل شده و در نوع انتخاب خود در هر زمینه‌ای خصوصاً در تعیین و ملاک و معیار برای جانشینی و خلافت و رهبری جامعه اسلامی ارزشی فوق العاده قائل شوند.


منابع:

[۱]. منصور بن یونس بن تدریس البهوتی، شرح منتهی الارادات، ج ۳، ص ۳۸۸، بیروت: عالم الکتب، ۱۹۹۶.
[۲]. سعدالدین مسعود بن عمر بن عبد الله التفتازانی، شرح المقاصد فی علم الکلام، ج ۲، ص ۲۷۲، پاکستان: دارالمعارف النعمانیه، ۱۴۰۱ ه.ق
النوری، روضه الطالبین و عمده المفتین، ج ۱۰، ص ۴۶، بیروت: المکتب الاسلامی، ۱۴۰۵ ه.ق
بدرالدین بن جماعة، تحریر الاحکام، ج ۱، ص ۵۵، قطر  ۱۴۰۸ ه.ق، تحقیق: فواد عبدالمنعم احمد



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد