ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
بسم الله الرحمن الرحیم حمد و سپاس خدایی را که دعا را راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت، نردبان رسیدن به بالاترین مراتب، سلاح مؤمن، ستون دین، نور و زینت آسمان ها و زمین قرار داد، و به صحیفه دعا دل های مؤمنین را نورانی کرد. حمد و سپاس خدایی را که این نعمت و وسیله عظیم و نهایت فضیلت را به ما ارزانی داشت؛ نعمتی که در کلام رسول اکرم (ص) گاهی از آن به جان عبادت و گاهی به افضل عبادات و عباراتی شبیه به این تعبیر شده است. و برترین صلوات و کامل ترین تحیات خداوند بر رسول او که صاحب شریعت جاودان است و کفیل سعادتمند کردن و درمان مشکلات جامعه. و صلوات بر ائمه هدی، چراغ های روشنگر، حافظان اسرار الهی، حاملان کتاب وحی، چراغ های بهشت و خزانه علم خداوند، ولی نعمتان، سرچشمه نیکی ها، وارثان پیامبران، مثل اعلی، دعوت حُسنی، و کنه تمام گوهرهای ارزشمند؛ و صلوات بر ناموس دهر، امام عصر، و بقیة الله فی الارضین (ارواح من سواه فداه) بر او که خداوند قدرت اتصال به عالم اعلی و احاطه به هستی را به او بخشیده، و او را ذخیره روز عظیم قرار داده است. و بعد... انبیا و ائمه و مقربان از طریق دعا به خدا توسل و استغاثه می کنند، عاشقان از راه دعا تضرع می نمایند، رستگاری از طریق آن به هر پیامبر و وصی می رسد، و به واسطه آن نقمت از بندگان برداشته می شود. لذت و حلاوتی در دعا هست که در هیچ چیز دیگر نیست. امام سجاد (ع) در یکی از دعاهای صحیفه فرموده است : «از تو پوزش می خواهم از هر لذّتى به جز ذکر تو»، و در دعای دیگر فرموده است : «بار خدایا رغبت و اراده من را در مطلب و خواسته ام مانند رغبت دوستانت در خواسته هاشان قرار ده». دعا وسیله و فضیلت عظیم است و خداوند متعال فرموده است : «ادعونی استجب لکم»، و : «اجیب دعوة الداع اذا دعانی». به همین جهت تمام ائمه معصومین (علیهم صلوات الله) ادعیه ای مفید و اذکاری سودمند و گفتارهایی چون رشته های مروارید آراسته دارند که به وسیله آن ها به خدای متعال تقرب می جویند و با او نجوا می کنند، و لذتی بی مانند را در می یابند. از بهترین و مهم ترین آن ادعیه «صحیفه کامله» است که به انجیل اهل بیت (ع) و زبور آل محمد (ص) معروف است و همانطور که گفته اند ـ پایین تر از کلام خالق و بالاتر از کلام مخلوق است و ـ عجایب بلاغت و فصاحت را که یک جا در کلامی جز نهج البلاغه یافت نمی شود، در خود جای داده است. گنجینه ای است آکنده از دعوت های بی نظیر، و دریایی آتشین از مرواریدهای اذکار که محکم ترین دستاویزها است. مثل آن، مثل شیشه چراغ هنگام روشن سازی است که نور آن راه های سعادت و موفقیت را نشان می دهد، و جوهره آن کلید درهای خیر و رستگاری و برطرف کننده بلا و نقمت ها است. کسی که در دعای خود از دعاهای صحیفه بهره می برد نزد خدای متعال زبان نیکو به کار برده و ارج خود را افزایش می دهد. صحیفه، مواهب و نعمت های استثنایی را یک جا گرد می آورد. صحیفه سجادیه از جهت اسناد از طرق زیدیه و امامیه اثنی عشری متواتر است و علامه مجلسی بعد از ذکر طرق متعدد (اسانید مذکور اینجا را بالغ بر صد و پنجاه و شش هزار سند دانسته است) و در جای دیگر گفته است (و راه های فراوان دیگری که بیش از هزاران و هزاران طریق است). این طرق به یحیی بن زید شهید می رسد که به نقل از پدرش از امام زین العابدین (ع) نقل می کند. و همان طور که علامه مجلسی گفته است صحیفه مانند قرآن است و شکی برای ما و دیگران نیست که صحیفه از امام زین العابدین و سید الساجدین (صلوات الله علیه) نقل شده است. علاوه بر آن، بلاغت و فصاحت الفاظ و مضامین عالی آن، و علوم الهی موجود در آن، و شیوه های عالی تعلیم انسان نیز در آن وجود دارد؛ که چگونه خداوند متعال را تمجید و تقدیس می کند، چگونه از خداوند سبحان طلب بخشایش می نماید، چگونه با پروردگار خود مناجات می کند و به سوی او می رود و در مقابل خدا اظهار عجز می کند و ثنای او را به جا می آورد، و به او توسل می کند، و برای تعلیم انسان چگونه با والدین و خویشاوندان و همسایگان و سایر افراد جامعه رفتار می کند، و چگونه رفتار اجتماعی دارد. این ها خود قوی ترین شاهد بر آن است که انتساب صحیفه به مجمع و مخزن ولایت و سرچشمه و معدن هدایت صحیح است. و نشان می دهد که این گوهر از آن معدن، و این ثمر از آن درخت است. و اما سرچشمه آن؛ کسانی هستند که خدای متعال قدرت اتصال به عالم اعلی و احاطه به هستی را به آنان اعطا کرده، آلودگی را از آنان دور کرده و آنان را تطهیر گردانده است. کسانی که خداوند آنان را برگزیده و وارثان کتاب و حکمت گردانیده است. بعضی از بزرگان چه خوب گفته اند که اگر بخواهی فضائل صحیفه را به تفصیل و ا ذکر همه محسناتش بیان نمایی طلب محال کرده ای، پس چشم پوشی از آن و اظهار ناتوانی بهتر است. محمد صادق حسینی روحانی |