هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

شبهه ابن تیمیه در آیه اطعام در مورد اهل بیت (ع)


شبهه ابن تیمیه در آیه اطعام در مورد اهل بیت (ع)


او  (ابن تیمیه) مى گوید:


علاّمه حلّى دروغ هایى را نقل مى کند که برجهل نقل کننده آنها دلالت دارد، مثلاً مى گوید: 


سوره «هل اتى» در حقّ اهل بیت نازل شده است .


و این سخن وى دروغ است ؛

زیرا «هل اتى» به اجماع علما در مکّه نازل شده است ، و ازدواج على با فاطمه پس از هجرت در مدینه انجام گرفته ، و حسن و حسین پس از نزول هل اتى متولّد شده اند؛

پس دروغ بودن سخن وى بر آگاهان به نزول آیات و سیره آن بزرگواران پوشیده نیست.(1) در پاسخ مى گوییم:


نا آگاهى و نادانى این شخص منحصر به یک باب نیست ، بلکه جاهل به عقاید ، جاهل به فِرَق و مذاهب گوناگون ، جاهل به سیره ، جاهل به احکام ، جاهل به حدیث ، و همچنین جاهل به علوم قرآن است ، به اندازه اى جاهل است که مطالب زیر را نفهمیده است :


   1 ـ مکّى بودن سوره با مدنى بودن برخى از آیات آن و بر عکس هیچ منافاتى ندارد و این امر در سوره هاى قرآن امرى عادّى است(2) . و این همان قول ابن حصّار است که مى گوید : گاهى آیه اى از سوره مکّى ، مدنى است و آیه اى از سوره مدنى ، مکّى است(3) . 2 ـ مطمئن ترین راه براى تشخیص مکّى یا مدنى بودن سوره آن است که درباره شأن نزول آن روایات مستفیضه وجود داشته باشد نه روایات بى سند و منقطع ، بنابراین شیعه حدیث را جعل نکرده تا بر جهل ناقل آن و علاّمه حلّى دلالت کند، و چنانکه اشکالى در آن باشد مشایخ اهل سنّت با علاّمه حلّى در آن یکسان خواهند بود . 3 ـ ادّعا مى کند که علما بر مکّى بودن آن اتّفاق دارند ؛ این سخن حقیقت ندارد ، بلکه اکثریّت خلاف آن را گفته اند ؛ چنانکه خازن در تفسیرش(4) از مجاهد و قتاده و بسیارى از راویان اهل سنّت نقل کرده است . 4 ـ افرادى چون حسن و عکرمه و کلبى و دیگران با اینکه به مکّى بودن آیه یا آیاتى از این سوره قائلند ، صریحاً گفته اند آیاتِ مربوط به إطعام ، مدنى است . 5 ـ و این سخن او که هر سوره اى مکّى باشد حتماً پیش از هجرت نازل شده است ، سخن درستى نیست ؛ زیرا ممکن است پس از هجرت و در آخرین سفر پیامبر (حجّة الوداع) نازل شده باشد . به ویژه با توجّه به قول ابن جبیر و حسن و ضحّاک و عکرمه و عطاء و قتاده که گفته اند : (وَأَسِیراً) همه مؤمنان را دربر مى گیرد حتّى بردگان را ، و ابن جریر و دیگران نیز بر این باورند .(5)

1 ـ منهاج السنّة 2 : 117 .
2ـ  الغدیر 1 : 255 و 288 .
3 ـ الإتقان 1 : 23 [1/38] .
4 ـ تفسیر الخازن 4 : 356 [4/337] .
5ـ شفیعی شاهرودی،  گزیده اى جامع از الغدیر، ص 305.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد