هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

برخورد کریمانه (2) مردى از شامیان متعصب امام حسن مجتبى‏ علیه السلام را سوار بر مرکب دید

برخورد کریمانه (2)

در تاریخ آمده است: «مردى از شامیان متعصب امام حسن مجتبى‏ علیه السلام را سوار بر مرکب دید. بدو نزدیک شد و او را دشنام داد و لعن نمود و چون از دشنام دادن بازماند، امام حسن علیه السلام در حالى که لبخندى بر لب داشتند، به مرد شامى سلام کرده و فرمودند: اى پیرمرد، گمان مى ‏کنم غریب باشى و مرا با دیگرى به اشتباه گرفته‏ ى. اگر درخواستى داشته باشى به تو مى‏ دهیم، اگر راه گم کرده ‏اى، راهنمایى مى‏ نماییم، بارى داشته باشى آن را بر دوش مى‏ کشیم، اگر گرسنه‏ اى سیرت مى‏ کنیم، تن‏پوش نداشته باشى تو را مى‏ پوشانیم، نیازمند باشى بى‏ نیازت مى ‏نماییم و اگر از خانه و کاشانه‏ ات رانده شده باشى پناهت مى‏ دهیم. شایسته است تا هنگام بازگشت به شهر و دیار خود، میهمان ما باشى، چه این‏که خانه‏اى فراخ و مالى فراوان داریم و این [پیشنهاد] براى تو پربارتر است.
مرد شامى با شنیدن سخنان امام حسن علیه السلام بى‏اختیار گریه کرد، سپس گفت: گواهى مى‏ دهم که تو خلیفه [برگزیده] خدا در زمین او هستى و خدا نیک‏تر مى ‏داند رسالت خود را در کجا [به ودیعت‏] نهد. [بدان که] تو و پدرت مبغوض‏ترین خلق خدا نزد من بودید و اینک بهترین خلق خدا نزد من هستید.
آن‏گاه مرکب خود را به سوى [خانه‏] حضرت مجتبى علیه السلام گرداند و پس از آن‏که مدتى میهمان آن بزرگوار بود، با اعتقاد کامل خانه حضرتش را ترک گفت».(1)


 1) ابن شهرآشوب، المناقب، ج ،ص 19.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد