هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

ماندگارى حق‏،اینان از آن‏رو ماندگار شدند که بر حق بودند و ناپایدارى اجداد ما از آن جهت است که بر باطل بودند

ماندگارى حق‏

در تاریخ آمده است: در روزگارى که عباسیان هم‏چنان بر تمام کشورهاى اسلامى سیطره داشتند، یکى از نوادگان متوکل و معتصم با چند تن از دوستان خود به سامرا رفت. در آن ایام قبر مطهر حضرت‏ هادى و حضرت عسکرى علیهما السلام در یک اتاق قرار داشت و در واقع حرم آن دو بزرگوار به شمار مى‏ رفت.(1)
آنان در عین حالى که به امامت ائمه اطهار علیهم السلام معتقد نبودند، کنار قبر آن دو امام حاضر شده، بنا به رسم خودشان فاتحه‏ اى خواندند.
یکى از دوستان عباسى‏ زاده به او گفت: چگونه با وجود این‏که حضرت هادى و حضرت عسکرى اسیران دست اجداد شما بوده‏اند، مزار دارند و ما به زیارت آنها آمده‏ایم، ولى از اجداد شما خبرى نیست؟
از این گفته معلوم مى‏ شود که از قبور پادشاهان بنى العباس در آن روز نیز اثرى نبوده است.
او در پاسخ گفت: اینان از آن‏رو ماندگار شدند که بر حق بودند و ناپایدارى اجداد ما از آن جهت است که بر باطل بودند.(2)


 1) البته حضرت نرجس خاتون مادر امام زمان علیه السلام پشت سر امام عسکرى علیه السلام مدفون است و دو تن دیگر، یعنى حسین برادر حضرت عسکرى علیه السلام و حکیمه خاتون عمه آن حضرت، پایین پاى آن دو بزرگوار مدفون هستند، گرچه در آنجا چهار صندوق قرار دارد، ولى پنج تن مدفون هستند.
 2) در سامرا محلى وجود دارد که تقریباً یک کیلومتر با حرم مطهر حضرت هادى و حضرت عسکرى علیهما السلام فاصله دارد. محل فوق که آن را «خلفاء» مى ‏نامند بعد از مناره متوکل (ملویه) قرار دارد که در حال حاضر هیچ اثرى از آن بر جاى نمانده است. پادشاهان بنى العباس در این محل به خاک سپرده شده‏ اند، اما همچنان صحراى برهوت است. این صحرا بیش از هزار سال قدمت تاریخى دارد و به ثبت نیز رسیده است. جهت اطلاع بیشتر ر. ک: تاریخ سامراء.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد