هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

حرمت خویشاوندى ،حضور موسى‏ بن جعفر علیهما السلام

 حرمت خویشاوندى

على‏بن ابى حمزه نقل مى‏ کند: مردى عاقل و فهیم را یافتم که از من خواست تا او را به حضور موسى‏ بن جعفر علیهما السلام ببرم، من نیز او را نزد آن حضرت بردم.
چون حضرت او را دید فرمود: اى یعقوب‏بن یزید، دیروز به فلان محل رسیدى و میان تو و برادرت نزاعى در گرفت و به یکدیگر دشنام دادید. این رفتار از شیوه من و پدران من نبوده و شیعیان‏مان را به چنین رفتارى فرمان نداده‏ایم، پس تقواى الهى در پیش گیر و [بدان که‏] در آینده نزدیک، مرگ، میان شما دو برادر جدایى خواهد افکند و برادرت پیش از آن‏که نزد خانواده‏اش باز گردد خواهد مرد و تو به جهت بدى که نسبت به او روا داشتى پشیمان خواهى شد. همچنین به دلیل گسستن پیوند خویشاوندى و روى‏گردانى از یکدیگر، خدا عمرتان را کوتاه نمود.
یعقوب گفت: یابن رسول اللَّه، مرگ من کى خواهد رسید؟
امام علیه السلام فرمود:
مرگ تو نیز رسیده بود، اما در فلان منزلگاه به دیدار عمه‏ات رفته، در حق او نیکى کردى. از این رو خدا اجلت را بیست سال به تأخیر انداخت.
على‏بن ابى حمزه مى‏گوید: سال بعد، یعقوب را در مکه دیدم [و چون‏] جویاى احوال برادرش شدم، گفت: پیش از آن‏که به شهر و دیار و نزد خانواده‏اش باز گردد، در میان راه جان سپرد و همان‏جا دفنش کردم».(1)
«امام کاظم علیه السلام یعقوب را - که به دلیل حفظ نکردن حرمت خویشاوندى و حقوق برادرى مرگش فرا رسیده بود - هشدار دادند، اما از آن‏رو که عمه خود را تکریم کرده بود، اراده خدا چنین تعلق گرفت که بیست سال اجلش تأخیر بیفتد و حضرتش او را با این مژده مورد لطف قرار دادند».


 1) قطب الدین راوندى، الخرائج والجرائح، ج 1، ص 307 و اربلى، کشف الغمه، ج 2، ص 246.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد