هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

فرصت ها و آزمون هاى الهى ،بیش از 250 هزار صحابى از وجود با برکت پیامبراکرم صلى الله علیه وآله بهره مند شدند

فرصت ها و آزمون هاى الهى

گفته مى شود بیش از 250 هزار صحابى از وجود با برکت پیامبراکرم صلى الله علیه وآله بهره مند شدند. صحابى به کسانى گفته مى شود که حتى مدت کمى فیض دیدن و شنیدن صداى آن حضرت را کسب نمودند که ابن امّ مکتوم نابینا یکى از آنان بود.
حال مى پرسیم آیا همه این صحابه که بیش از 250 هزار نفر بودند توانستند براى سعادت دنیا و آخرت خود از وجود مبارک پیامبر صلى الله علیه وآله بهره گیرند؟
از 90 درصد این تعداد هیچ اثرى در تاریخ وجود ندارد و تنها نام 11 الى 12 هزار نفر از آنها در تاریخ آمده است، آن هم بدون این که معلوم باشد چه مقدار عمر کرده اند، چه زمانى اسلام آورده اند، از چه طایفه اى بوده اند، کجا زندگى مى کرده اند، در مکه بوده اند یا مدینه و یا در جاى دیگر؟
... ببینیم آن حدود 250 هزار صحابى چه کسانى بودند؟
  به روایتى در ماجراى غدیر خم 120 هزار صحابى حضور داشته اند. مرحوم علامه امینى قدس سره در الغدیر به استناد برخى اخبار نقل مى کند: در واقعه غدیر خم 180 هزار صحابى جمع بودند. عده اى از آنان که اهل مکه بودند در این جمعیت حضور نداشتند. جمعى هم از روستاها و شهرهاى اطراف و یمن و غیره بودند که از راهى دیگر عازم مناطق خود شده بودند. بسیارى نیز که اهل مدینه، روستاها و مناطق اطراف آن بودند از این کاروان سبقت گرفته، خود را از آن دور کرده بودند. عده دیگرى که در مکه مانده بودند و بعد از یک هفته یا ده روز خارج شدند نیز در واقعه غدیر حضور نداشتند.
گروهى که مسافتى جلوتر بودند بازگردانده شدند و به همراه آنان که در خدمت پیامبر خدا صلى الله علیه وآله بودند به دستور آن بزرگوار در محل غدیر خم توقف کردند. اینان از اصحاب نزدیک پیامبر گرامى و از انسان هاى خوب بودند، اما باید دید عمل شان چگونه بود؟ آیا از آزمون «کیف تعملون»(1) سرفراز برآمدند؟
«خداى - تبارک و تعالى - براى همه این صحابه یک فرصت با ارزش فراهم کرد؛ فرصتى که نمى توان آن را با چیزى سنجید که اگر آن را فرصت طلایى بخوانیم، بى تردید طلا در مقابل چنین فرصتى هیچ ارزشى ندارد. ابوذرِ مشرک و بت پرست، از این موقعیت بهترین استفاده را مى برد و نامش تا قیامت مى درخشد، اما بسیارى از صحابه، حتى در حدى که یادشان باقى بماند نامى در تاریخ ندارند».


 1) یونس (10)، آیه 14. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد