هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

نارضایتى از عدالت ، مظهر عدل الهى امیر مؤمنان على علیه السلام و ذلیل کننده کافران و منافقان


نارضایتى از عدالت


گاهى ابن تیمیّه آن چنان آتش خشم و کینه خود به امیرالمؤمنین علیه السلام را آشکار مى سازد که شنیدن سخنانش انسان را مى آزارد چه رسد به خواندن و تأمّل و تدبّر در آن. او مى گوید:


نیمى از مردم آن زمان او را عادل نمى دانند. خوارج او را تکفیر مى کنند و غیر خوارج نیز چه از خاندانش یا دیگران مى گویند: او با آن ها منصفانه رفتار نکرده است. پیروان عثمان مى گویند: او از کسانى است که به عثمان ستم کرده است و در کل، آن عدالتى که از عمر ظاهر شد(!!) از على سر نزد; با این که مردمانش بیشتر و گستره آن ها فراگیرتر بود، حتى نزدیک به عدالت عمر نیز از او ظاهر نشده است(!!)1

  

بسیار طبیعى است مردمى که در طول چند دوره به چپاول گرى و بى عدالتى عادت کرده اند، از عدل امیرالمؤمنین علیه السلام آزرده خاطر شوند. نظام طبقاتى که عمر بنیان آن را نهاد و عرب را از غیر عرب برتر و قریش را تافته جدا بافته قرار داد، نظام سرمایه دارى که عثمان آن را به راه انداخت و بیت المال مسلمانان را سخاوتمندانه در بین اقوام خود تقسیم کرد، مردمى را تربیت کرد که به بى عدالتى و چپاول ثروت ها و قدرت ها عادت کرده بودند، به خاطر نژاد، قبیله و عشیره به پست هاى حساس مى رسیدند، سهمشان از بیت المال بسیار متفاوت از دیگران بود.


اکنون مظهر عدل الهى امیر مؤمنان على علیه السلام و ذلیل کننده کافران و منافقان آمده، دست آن ها را از بیت المال کوتاه کرده، به همه با یک دید نگاه مى کند، بین عرب و عجم فرق نمى گذارد، سهم قریشى بودن را انکار مى کند و پست ها و ولایت ها را بر اساس لیاقت و شایستگى افراد تعیین مى کند، نه بر اساس نژاد و عشیره.


1 . منهاج السنّه: 6 / 18.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد