انگار نمی شود عدالت خدا را فریب داد. در یک حادثهء مهم ،که خدا میخواهد همگان را بیازماید، نمی توان خود را کنار کشید.
وقتی که گروهی ستمگر پیامبران را می کشتند، در این میانه چند گروه قابل تصورند:
1.قاتلان ستمگر،
2.مقتولان بی گناه که پیامبران خدایند،
3.تماشاگرانی که بر دو نوع اند:
نوع اول: دلهایشان با قاتلان است ،یا بی طر ف و بی نظرند، و در قتل انبیا همکاری نمی کردند
نوع دوم: دلهایشان با مقتولان است اما دفاع و یاری نمی کنند.
گرانیگاه سخن و اصل مطلب از اینجا شروع می شود: تماشاگران نوع اول که دستهاشان به خون انبیا و بی گناهان ومظلومان آلوده نشده ، چون از عمل ظالمانه راضی اند یا بی طرف اند، در حکم قاتلان به شمار می آیند و با قاتلان ستمگر در یک ردیف اند.
دقت بفرمایید : صریح و بی تردید ، این نکتهء مهم روشن می شود که آنها چون از عمل ظالمان بیزاری و برائت نمی جویند ،در حکم قاتل اند ودر قیامت با قاتلان یک جا هستند. یعنی راهی جز تبری جستن از ستمکاران نداریم.
اکنون برای اثبات این نکتهء بسیار مهم به قرآن وتفسیر امام معصوم استناد می کنیم:
عن أبی عبد الله _علیه السلام_ قال لما نزلت هذه الآیة .. 《ٱلَّذِینَ قَالُوٓاْ إِنَّ ٱللَّهَ عَهِدَ إِلَیۡنَآ أَلَّا نُؤۡمِنَ لِرَسُولٍ حَتَّىٰ یَأۡتِیَنَا بِقُرۡبَانٖ تَأۡکُلُهُ ٱلنَّارُۗ قُلۡ قَدۡ جَآءَکُمۡ رُسُلٞ مِّن قَبۡلِی بِٱلۡبَیِّنَٰتِ وَبِٱلَّذِی قُلۡتُمۡ فَلِمَ قَتَلۡتُمُوهُمۡ إِن کُنتُمۡ صَٰدِقِینَ..》و قد علم أن قالوا..و الله ما قتلنا و لا شهدنا ، قال و انما قیل لهم ابرؤوا ممن قتلهم ، فأبوا
در بارهء گروهی از یهود است که می گویند ما در قتل انبیای گذشته دخالتی نداشتیم ، اما قرآن ما را قاتلان انبیاء معرفی می کند ؛ [چرا چنین است؟] امام فرمود خداوند آنان را قاتلان انبیای گذشته معرفی می کند ، چون وقتی به آنها گفته میشد از قاتلان اصلی بیزاری و برائت جویید ، خودداری می کردند...