اعتبار زیارت عاشورا
سؤال 1.
آیا به نظر حضرتعالی زیارت عاشورا معتبر بوده و سند و متن آن صحیح میباشد؟
زیارت عاشورا نزد فقهاء (اعلی الله مقامه) از مسلّمات است و لذا معتبر بوده و احتیاج به سند ندارد. استفتاء کتبی از معظم له
معنای حقیقی توسل
سؤال 2.
آیا توسّل به اهل بیت: و حاجت خواستن
از ایشان با اینکه همهی امور در دست خداست منافات ندارد؟ پس چرا مردم از
ائمه: حاجت میخواهند؟
مسألهی توسل یکی از مباحث بسیار عمیق در فرهنگ
اسلام است و توضیح آن نیاز به بحث فراوانی دارد، ولی مختصراً به نکاتی
اشاره مینمائیم اگر شیعه به ائمه: متوسل میشوند و از ایشان چیزی طلب
مینمایند، از این جهت است که ائمه: حجّت خدا بوده و وسیله و واسطه بین
خلق و خدای تعالی میباشند و هر عطایی که از ایشان برسد به اذن خدای تعالی
و فضل اوست خدای تعالی در سورهی مائده آیهی 35 میفرماید «وابتغوا الیه
الوسیلة» برای تقرب به خدا وسیلهای بجویید.
و از ما خواسته است که
در مقام در خواست از او وسیله و واسطهای قرار دهیم و بهترین واسطه و
وسیله همان کسانی هستند که خدای تعالی ایشان را حجت قرار داده و در
بالاترین درجات قرب قرار داشته و مقرب ترین و نزدیک ترین مخلوقات به خدای
تعالی میباشند، لذا در دعای توسل اهل بیت: را شفیع خود در درگاه خدا قرار
داده و به واسطهی ایشان به خدای تعالی رو مینمائیم.
آنچه از آیات
قرآن کریم استفاده میشود این است که انبیاء بزرگ الهی: نیز به اذن خدای
تعالی به روا نمودن حاجات مردم اقدام نموده و به اذن خدای تعالی اموری را
که از عهدهی انسانها خارج است انجام میدادند، و این مطلب نه تنها شرک
نیست بلکه عین توحید است، چرا که تمام این افعال به اذن الهی و دستور او
صورت میگیرد
لذا در قرآن کریم سورهی آل عمران آیهی 49 آمده است
که حضرت عیسی: فرمودند «انی اخلق لکم من الطین کهیئة الطیر فانفخ فیه
فیکون طیرا باذن الله و ابرئ الاکمه و الابرص و احی الموتی باذن الله آیا
میتوان حضرت عیسی7 را به شرک متهم نمود؟
از آنجا که به نصّ قرآن
حضرت عیسی7 مردگان را به اذن خدای تعالی زنده مینماید و این مطلب شرک
نمیباشد انجام این امور از اوصیاء پیامبران: و اولیاء الهی نیز شرک نبوده
و عین توحید میباشد
اثر توبه
سؤال 3.
اینکه می گویند خدا بخشنده است این
بخشندگی تا چه حد است؟ آیا اگر گناهی مرتکب شدیم و توبه کردیم خدا از عقاب
کردن ما می گذرد یا در مجازات اخروی ما تا حدودی تخفیف میدهد؟ یعنی آیا
بخشندگی خدا همه آثار گناه را پس از توبه واقعی پاک می کند یا آن را کم می
کند؟
در مفروض سؤال که توبه واقعی با شرائط آن صورت
گیرد پروردگار متعال میپذیرد ولی اگر گناه مربوط به حق الناس باشد باید
آن حق را اداء کند و با رضایت صاحب حق را تحصیل نماید . (استفتاء/10628)
نماز زیارت عاشورا
سؤال 4.
آیا خواندن نماز زیارت عاشورا لازم است و کیفیت آن بعد از زیارت عاشورا چگونه است؟
نماز زیارت عاشورا در بعضی روایات قبل از زیارت
و در بعضی بعد از زیارت نقل شده و در هر صورت اگر کسی بخواهد به ثواب آن
زیارت با نماز آن برسد نماز آنرا هم بخواند خصوصا ً اگر هم قبل از زیارت و
هم بعد از آن نماز بخواند اولی است. (استفتاء/6093)
صلوات با شنیدن نام پیامبر
سؤال 5.
اگر در وسط زیارت اسم مبارک پیامبر اکرم6 را شنیدیم آیا باید صلوات بفرستیم یا خیر؟
بنابر احتیاط واجب درود یا صلوات فرستادن بر حضرت رسول صلی الله علیه وآله و سلم در هنگام شنیدن نام آن حضرت لازم است. (استفتاء/6093)
حد آیت الکرسی
سؤال 6.
آیا آیت الکرسی که در نماز خوانده میشود بایست تا کجا ختم شود تا «وهو العلی العظیم» یا تا «هم فیها خالدون» ؟
احتیاط آن است که تا (هم فیها خالدون) خوانده شود. (استفتاء/2788) (منهاج 2/بعد م 963)
سجده به کعبه
سؤال 7.
آیا کعبه بت محسوب میشود؟
خدای متعال سرزمین مقدس کعبه را به عنوان خانه
خدا برگزیده تا کسانی که او را می پرستند ، همه به جایگاه واحدی رو
بنمایند ، و کعبه را قبله گاه عبادت قرار داده است پس سجده کردن وپرستش
برای خدای متعال است و به سوی خانه اوست، و بین سجده کردن برای کسی و سجده
کردن به سوی مکانی فرق است. (استفتاء/11863)
عربی خواندن نماز
سؤال 8.
چرا نماز را به عربی می خوانیم؟
زبان عربی کامل ترین و پرمحتواترین زبانی است
که بندگان خدا با آن صحبت می نمایند و کلمات آن، دارای معانی لطیف و دقیقی
است که معمولاً به هنگام ترجمه نمودن به زبانی دیگر نمی توان آن معانی را
منتقل نمود، خدا در قرآن این زبان را به عربی مبین نام برده و قرآن را که
بزرگترین کتاب آسمانی است به این زبان فرستاده و بر بندگان خود واجب نموده
است که نماز خود را به این زبان بخوانند و کیفیت خواندن نماز، توسط پیامبر
اکرم صلی الله علیه و آله ائمه علیهم السلام بیان شده است.