هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

کیست فاطمه؟!

سم الله الرّحمن الرّحیم

به منظور نشر فرهنگ فاطمى، پس از مطالعه این کتاب، لطف نموده آن را به دیگران هدیه دهید؛ تا افراد بیشترى از نورانیت شعائر حضرت زهرا سلام الله علیها ره توشه گیرند.

بسم رب فاطمة



::مقدّمه

.. تمام وجودم را درد و اندوه و غم فراگرفته بود؛ خسته از همه چیز و همه جا گوشه اى نشسته، غرق در افکار خود بودم... خداى خوب و مهربون، کجا برم؟! با که درد دل کنم؟! متحیّر بودم که به چه کسى و کجا پناه ببرم؟!
ناگهان صدایى دلربا، گرم و آشنا بى اختیار مرا مجذوب خود نمود، آرى سخنان دلنشین و پر مهر مرجع تقلیدم حضرت آیت الله العظمى حاج سید صادق حسینى شیرازى حفظه الله بود که چندى پیش در یکى از سخنرانى هایشان فرمودند: «..در شدائد، سختیها و گرفتاریها به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و حدیث شریف کساء متوسل شوید...».
بى درنگ کتاب «مفاتیح الجنان» ثقة المحدّثین، حاج شیخ عباس قمى رحمه الله را حاضر نمودم، در انتهاى این کتاب شریف چشمانم به دنبال حدیث کساء مى دوید؛ یافتم و چه زیباست این جملات «عن فاطمة الزهراء علیها السلام أنها قالت...» اشک از دیدگانم جارى شد، شگفتا! بر دردهاى خود مى گریستم؟ یا بر غم و غصّه هاى بى پایان حضرت زهرا؟سلام الله علیها ولى هرچه بود با تمام شدن حدیث کساء آرامش وصف ناپذیرى روح و روانم را فراگرفت، گویا دردهایم التیام پیدا کرده بود، ولى خواندن حدیث کساء، آتش نفهته ى دلم را شعله ور ساخت، آرى فاطمه!
به راستى فاطمه یعنى چه؟
فاطمه یعنى فریاد در مقابل ظلم!
فاطمه یعنى در راه عقیده فدا شدن!
فاطمه یعنى سوز و گداز بیت الأحزان!
فاطمه یعنى چون شمع براى امام زمان خود سوختن!
فاطمه یعنى از درد پهلو نخوابیدن!
فاطمه یعنى دفاع از اول مظلوم عالم، على علیه السلام!
و طبق فرمایش پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله، فاطمه یعنى: «آنکه خدا او و دوست دارانش را از آتش جهنّم جدا نمود»[1]
آرى، هرچه هست، فاطمه است.
اما اکنون احساس مى کنم سؤال هاى زیادى در مورد شخصیت حضرت زهرا سلام الله علیها در ذهنم به وجود آمده، همان شخصیتى که پیامبر گرامى اسلام صلى الله علیه وآله در مورد ایشان فرمودند: «دخترم فاطمه، حوریّه ایست در کالبد بشرى»[2]، یا فرمایش دیگر ایشان: «دخترم فاطمه، سیّده و بزرگ تمامى زنان، از ابتداى خلقت تا انتهاست»[3]؛ شخصیتى که خداوند در مورد ایشان به پیامبرش مى فرماید: «إنّا أعطیناک الکوثر[4]»[5].
آرى، سؤالهاى زیادى در مورد شفاعت بى بى فاطمه سلام الله علیها و عصمت آن حضرتف حدیث کساء و فدک حضرت زهرا سلام الله علیها، دفاع از حریم ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام، درد و رنجهاى بى پایان فاطمه و خلاصه فاطمه، فاطمه، فاطمه!
در نتیجه، جهت زیارت حضرت فاطمه معصومه[6] سلام الله علیها عازم شهر مقدس قم شدم و سپس به دیدار مرجع تقلید که مى دانستم هر زمانى که بخواهم، مى توانم شرفیاب محضرشان شوم، رفتم تا جواب تمامى سؤالهاى خود در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها را مستقیماً از شخص ایشان بگیرم.
وارد اتاق ساده ایشان شدم و مورد لطف و عنایت پدرانه و پرمحبت ایشان قرار گرفتم، عرض کردم: راجع به حضرت زهرا سلام الله علیها سؤالاتى دارم که مى خواهم شخص شما جوابم را بدهید.
ایشان قبول فرمودند و قبل از اینکه سؤالات خود را مطرح کنم، مقدمه اى به این مضمون ایراد فرمودند:


(1). قال رسول الله صلى الله علیه وآله: «إنّما سُمّیت ابنتی لأنّ الله عزّوجل فطمها وفطم من أحبّها من النار»؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج1، ص51؛ الغدیر، ج3، ص176، بیت الأحزان شیخ عباس قمى رحمه الله، ص24؛ بحارالأنوار، ج43، ص12 و ج65، ص133؛ مناقب الإمام امیرالمؤمنین علیه السلام، ج2، ص188؛ شرح إحقاق الحق (آیة الله مرعشى نجفى): ج10، ص 15؛ الفصول المهمة فی تألیف الأمة: ص49؛ إعلام الورى بأعلام الهدى: ج1، ص291؛ ذخائر العقبى، ص26، مناقب آل ابى طالب علیهم السلام، ج3، ص110؛ الدر النظیم، ص456؛ کشف الغمة، ج2، ص91؛ ینابیع المودة، ج2، ص121؛ العدد القویة، ص227؛ الأسرار الفاطمیة، ص375؛ کنز العمال، ج12، ص109؛ امالى شیخ طوسى، ص294؛ نوادر المعجزات، ص81.
(2). قال رسول الله صلى الله علیه وآله: «... فاطمة حوراء إنسیّة، فکلّما اشتقت الى رائحة الجنة شممت رائحة ابنتی فاطمة»؛ الغدیر، ج3، ص18؛ بحارالانوار، ج4، ص4 و ج8، ص119 وج18، ص351 وج37، ص82 وج43، ص4و ج44،ص241؛ العوالم (امام حسین علیه السلام)، ص121؛ الاحتجاج، ج2، ص191؛ امالى شیخ صدوق، ص546؛ روضة الواعظین، ص149؛ مناقب الإمام امیرالمؤمنین علیه السلام، ج2، ص191؛ المحتضر: ص239؛ کشف الغمة، ج2، ص87؛ مناقب آل ابى طالب علیهم السلام، ج3، ص114؛ تفسیر فرات کوفى، ص76؛ تفسیر مجمع البیان، ج6، ص37؛ تفسیر نور الثقلین، ج2، ص502؛ الخصائص الفاطمیة، ج2، ص541؛ بیت الأحزان شیخ عباس قمى رحمه الله، ص18؛ الأسرار الفاطمیة، ص323؛ شرح إحقاق الحق (آیت الله مرعشى نجفى)، ج10، ص6. این روایت شریف، به صورت حدیث قدسى نیز با این الفاظ نقل شده است: «فأوحى الله عزوجل إلىّ أن قد ولد لک حوراء إنسیة...»؛ بحارالانوار، ج36، ص361؛ مدینة المعاجز، ج3، ص225.
(3). قال رسول الله صلى الله علیه وآله «فأمّا ابنتی فاطمة فهی سیدة نساء العالمین من الأولین والآخرین..»؛ امالى صدوق، ص78؛ بیت الأحزان شیخ عباس قمى رحمه الله، ص47، بحارالانوار، ج28، ص38 وج36، ص226 وج43، ص24؛ دلائل الإمامة، ص149؛ مناقب آل ابى طالب علیهم السلام، ج3، ص135؛ الفضائل (شاذان بن جبرئیل)، ص9؛ مشارق الأنوار الیقین، ص84؛ غایة المرام، ص167؛ المحتضر، ص197.
(4). کلمه ى «أعطیناک» و همچنین کلمه ى «الکوثر» فقط یک مرتبه در قرآن کریم ذکر شده است؛ در تفسیر لفظ کوثر اقوال و روایتهاى بسیارى موجود است. علامه طباطبائى رحمه الله در تفسیر المیزان ذیل این آیه ى شریفه پس از نقل برخى از اقوال در مورد کلمه ى کوثر، مى فرماید: بیش از 25 قول در مورد کوثر و معنا و تفسیر آن موجود است.
(5). سوره کوثر، آیه1.
(6). امام صادق علیه السلام مى فرمایند: خدا حرمى دارد که مکه است، رسول خدا صلى الله علیه وآله حرمى دارد که مدینه است، حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام هم حرمى دارد که کوفه است و ما اهل بیت نیز حرمى داریم که قم است. بعد از این در شهر قم زنى از فرزندان من دفن مى شود که نام او فاطمه است، کسى که او را زیارت کند بهشت بر او واجب مى شود. همچنین در روایت دیگرى مى فرمایند: قم کوفه ى صغیره است، بهشت داراى هشت در است که سه در آن به جانب قم باز مى شود، در قم زنى از فرزندان من دفن خواهد شد که نام او فاطمه است و جمیع شیعیان من به وسیله ى شفاعت آن حضرت وارد بهشت خواهند شد. در روایت بسیارى هم، شهر مقدّس قم را «پناهگاه شیعه» معرفى مى نمایند: امام موسى کاظم علیهما السلام مى فرمایند: «قم لانه ى آل محمد علیهم السلام و پناهگاه شیعیان ایشان است و...» بحارالانوار، ج57، ص214؛ الکنى والألقاب، ج3، ص87. ودهها روایت دیگر که بر جلالت و عظمت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و زیارت ایشان و فضایل شهر مقدس قم دلالت مى کند، در متون روایى شیعه موجود است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد