ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
اندیشه اى در روایت
حال که این روایت را به گونه هاى متفاوت از بُخارى و مُسلم نقل کردیم و از چگونگى تصرّفات و تحریفات بُخارى آگاه شدیم، جا دارد که ما و نگارنده نامه در این نقل ها بیندیشیم و به نکات آن توجّه نماییم. نکات جالبى در آن ها دیده مى شود:
1 ـ ظاهر روایت چنین است که على علیه السلام و عبّاس فدک را مطالبه کرده بودند، بنا بر این، مرجع ضمیر «ها» فدک است.
این موضوع آشکارا در سخن یاقوت حموى در معجم البلدان ـ آن سان که نقل کردیم ـ دیده مى شود و نمى توان گفت: شاید آنان اموال دیگرِ رسول خدا صلى اللّه علیه وآله غیر از فدک را خواسته بودند.
همچنین این نکته را به ذهن مى آورد که چرا خود ابوبکر با گرفتن تعهّد فدک را به زهرا علیها السلام باز نگرداند؟
5 ـ عمر بن خطّاب در جریان گرفتن فدک و باز نگرداندن آن به حضرت على و حضرت زهرا علیهما السلام شخصاً همکار اصلى ابوبکر بود، با این حال چگونه ممکن است در زمان حکومتش آن را باز گردانده باشد؟