ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
پرسش هاى مطرح شده
این دانشور سنّى در بخشى از نامه خود پرسش هایى را مطرح نموده بود که چکیده آن ها چنین است:
1 ـ چرا ماجراى فدک این همه مورد توجّه علماى شیعه قرار گرفته و حال آن که در تاریخ اسلام موضوعات شبیه به آن به فراوانى یافت مى شود؟... آنان در پسِ این همه تلاش و توجّه در پى یافتن چه چیزى هستند؟
2 ـ ادّعاى زهرا در این ماجرا چند گونه است: گاهى مدّعى شده که فدک بخشیده پیامبر صلى اللّه علیه وآله(1) است و گاه ادّعا نموده که فدک ارث است. علّت این گونه ادّعاها چیست؟ و چگونه مى توان همه آن ها را با هم توجیه نمود؟
3 ـ با آن که على ]علیه السلام[ را محترم مى شماریم، ولى او همسر زهرا ]علیها السلام[ است و گواهى او در این ماجرا ـ که شهادت یک نفر به تنهایى است ـ دلیل کافى نخواهد بود.
4 ـ بى تردید ابوبکر به گوش خود شنیده بود که پیامبر صلّى اللّه علیه وآله فرموده است:
از این رو بر او لازم بوده که به فرموده پیامبر صلّى اللّه علیه وآله عمل کند، و لذا فرق نمى کند که مدّعىِ ارث پیامبر، دختر او باشد یا شخصى دیگر؟
5 ـ حقیقت آن است که زهرا ]علیها السلام[ زنى همانند دیگر زنان و بشرى مانند دیگران بوده است که گاه خوشنود مى شود و گاه خشم مى گیرد; حال چه مى شود اگر به سبب واگذار نشدن فدک به او، بر ابوبکر خشم گرفته باشد؟
6 ـ در برخى روایات ما آمده است: کسى که بر جنازه زهرا ]علیها السلام [نماز خوانده، ابوبکر بوده و این موضوع نشانه خوشنودى او از ابوبکر است.
8 ـ کلینى در کتاب کافى از ابو عبداللّه ]امام صادق علیه السلام[ نقل کرده است که رسول خدا صلى اللّه علیه وآله فرموده اند:
به راستى که علما و دانشمندان از پیامبران ارث مى برند، همانا پیامبران دینار و درهمى به ارث نمى گذارند... .
(1) على رغم این که در منابع اهل سنّت درود و صلوات پس از نام مبارک
پیامبر خدا صلى اللّه علیه وآله به صورت ناقص (ابتر) آمده است، ما طبق
فرمایش حضرتش، درود و صلوات را به صورت کامل آورده ایم.