ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
ابن ابى عمیر
یکى از مصادیق «الصالحون
قبلکم» ابن ابى عُمیر است که پول او را از راه به
در نبرد و در سختترین وضعیت فریفته پول و ثروت نشد.
او عالمى دینى بود که زندگىاش را از راه تجارت اداره مىکرد و
از همین راه ثروت زیادى به دست آورده بود. هارون الرشید او را
به جرم طرفدارى از ائمه علیهم السلام به زندان افکند و مدت
هفده سال از عمر خود را در زندان گذراند. علاوه بر حبس، به
دستور هارون تمامى اموالش نیز مصادره شد.
شیخ طوسى در تهذیب الأحکام نقل مىکند که ابن ابى عمیر هنگام
آزادى از زندان مىگفت: به خدا قسم اکنون حتى محتاج یک درهم
هستم. او قبل از آنکه به زندان افتد به شخصى مبلغى قرض داد و
طى سالهایى که در زندان به سر مىبرد، این شخص به او بدهکار
بود.
پس از آزادى از زندان، شخص بدهکار فهمید که ابن ابى عمیر از
زندان آزاد شده و به سختى روزگار مىگذراند. خانهاش را فروخت
تا پول ابن ابى عمیر را برگرداند. ابن ابى عمیر مطالبه نکرده
بود، اما او از روى دل سوزى خانهاش را فروخت تا دِینِ خود را
ادا نماید. پولهایى را که از فروش خانه به دست آورده بود، در
میان کیسهاى گذاشت و به خانه ابن ابى عمیر آمد. گفت: این
پولها از آن توست. ابن ابى عمیر پرسید: بابت چه؟ گفت بابت
بدهىام. پرسید: این پولها را از کجا آوردهاى؟ کسى به تو
هدیه داده است؟ پاسخ داد: نه، گفت: پس این پولها را از کجا
آوردى(1)؟ گفت: خانهام را فروختهام. ابن ابى عمیر با شنیدن
این جمله گفت: به خدا قسم من در وضعیتى به سر مىبرم که حتى به
یک درهم نیز نیاز دارم، اما حاضر نیستم حتّى یک درهم از این
پولها را قبول نمایم، و قبول نکرد.
اگر ابن ابى عمیر پولها را مىگرفت از جهت شرعى هیچ اشکالى
نداشت. چرا که اگر بدهکار خود با رضایت و بدون آنکه اجبارى در
کار باشد، چنین کند، گرفتن پول از او اشکالى ندارد. فقط یک
نکته وجود دارد و آن این است که حضرت امیر علیه السلام
مىفرماید:
«فأحبِب لغیرک ما تحب لنفسک واکره له
ما تکره لها(2)؛ آنچه براى خود مى پسندى براى دیگرى
نیز، بپسند و آنچه براى خود ناپسند مىدارى براى او نیز
مخواه».
به هر حال ابن ابى عمیر پولها را نگرفت و به بدهکار گفت: برو
و خانه ات را پس بگیر و معامله را فسخ کن. این روایت را شیخ
طوسى در تهذیب و صاحب وسائل با چند سند در جاهاى مختلف از جمله
«کتاب القرض والدین» نقل کردهاند.
«امام صادق علیه السلام فرموده است: اعمال صالحان قبل از خود
را، سرمشق قرار دهید. ابن ابى عمیر یکى از این صالحان است؛
فردى که در عین فقر و درماندگى حاضر نیست برادر مؤمنش، خانه و
مسکن خود را براى اداى دین بفروشد».
1) مستحب است شخص طلبکار، وقتى بدهى خود را از بدهکار
دریافت مىکند از او بپرسد که پول را از کجا آورده است. این
مطلب از آن رو نیست که از حلال بودن پول اطمینان حاصل شود،
بلکه حتى اگر طلبکار یقین داشته باشد از راه حلال بوده مستحب
است سؤال کند تا مطمئن گردد بدهکار ضروریات زندگى اش را براى
پرداخت دین نفروخته است.
2) نهج البلاغه، نامه 31.