هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

فدک در فراز و نشیب ، جایگاه شاهدان مسئله فدک ،بزرگان حدیث به یارى ابوبکر برمى خیزند


بزرگان حدیث به یارى ابوبکر برمى خیزند

حال، ببینیم که بزرگان محقّقین اهل حدیث در دفاع از ابوبکر چه گفته اند:
کرمانى از طَحاوى این گونه نقل کرده است:
امّا این که ابوبکر ادّعاى جابر را تصدیق نمود از آن جهت بوده که پیامبر صلى اللّه علیه وآله فرموده بود:
من کذب علیّ متعمّداً فلیتبوّأ مقعده من النار.

هر کس به عمد سخن دروغى به من نسبت دهد، جایگاهش آتش خواهد بود.
روشن است که این وعده عذابى است که گمان نمى رود شخصى مانند جابر سوى آن برود(1).

ابن حجر عسقلانى نیز در این مورد مى نویسد:
وجه این مسئله، در جواز پذیرش خبر واحد از یک صحابى عادل است، گرچه این خبر به نفع او بوده باشد، زیرا ابوبکر از جابر شاهدى بر ادّعایش نخواست(2).
  
عینى نیز پس از نقل سخن ابن حجر مى نویسد:
ابوبکر از جابر شاهد نخواست، زیرا که او بر طبق کتاب و سنّت عادل است. خدا در قرآن فرموده است:
(کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّة أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ)(3).
شما بهترین اُمّتى بودید که به نفع انسان ها آفریده شده اید.
و در آیه دیگر مى فرماید:
(وَکَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطًا)(4).

و همین گونه شما را اُمّت میانه اى قرار دادیم.
پس اگر شخصى مانند جابر از بهترین اُمّت نباشد. پس چه کسى هست؟

در سنّت، به سبب کلام پیامبر صلى اللّه علیه وآله که فرموده:
هر که از روى عمد به من دروغ نسبت دهد جایگاه او در آتش است.
و چنین کارى از یک مسلمان عادى نیز گمان نمى رود تا چه رسد به یک صحابى. امّا اگر امروزه چنین مسئله اى پیش آید جز با دلیل و شاهد پذیرفتنى نیست(5).

پس «بى طرف و منصف باشیم» و بگوییم: اگر این دو آیه نشانگر عدالت جابر باشد، به این دلیل که او از صحابه است، پس به یقین نسبت به فاطمه زهرا علیها السلام نیز چنین خواهد بود.
و هر گاه این سخن صحیح باشد که «اگر شخصیّتى همانند جابر از بهترین اُمّت نباشد پس چه کسى هست؟» به یقین این سخن در حق فاطمه زهرا علیها السلام نیز صحیح خواهد بود.
و هر گاه که در آن حدیث «وعده عذابى است که گمان نمى رود شخصى مانند جابر سوى آن برود» به یقین از شخصیّتى مانند فاطمه زهرا علیها السلام نیز گمان نمى رود که سوى آن گام نهد.
و هر گاه که «چنین کارى حتّى از یک مسلمان عادى نیز احتمال نمى رود تا چه رسد به یک صحابى» پس فاطمه زهرا علیها السلام و جابر هر دو از آن منزه و دور هستند.
سرانجام، چگونه است که نسبت دادن سخنى دروغ به پیامبر از جابر ـ بلکه از یک مسلمان عادى نیز ـ گمان نمى رود، امّا درباره فاطمه زهرا علیها السلام چنین نیست؟
پس «باید بى طرف باشیم» و اقرار کنیم که حق با آن بانوى مطهّر علیها السلام بوده و بى گمان بر او ستم شده است. از این رو بایسته است که بدانیم در وراى ماجراى فدک، مسائل دیگرى مطرح بوده که از خود فدک و قضایاى آن با اهمیّت تر و بزرگ تر بوده است(!!).

(1) شرح کرمانى بر صحیح بُخارى: 10 / 125.
(2) فتح البارى: 4 / 559 حدیث 2296.
(3) سوره آل عمران: آیه 110.
(4) سوره بقره: آیه 143.
(5) عمدة القارى: 6 / 120 حدیث 5.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد