هيئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله عليها

اصفهان، خميني شهر، جوي آباد، محله بختياري ها ،جنب مسجد حضرت امير، خيمه گاه فاطمي،احياءگران فاطميه

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در ديدار حجت الاسلام حسيني مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قم

۷ بازديد



بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در ديدار حجت الاسلام حسيني مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قم

بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در ديدار حجت الاسلام حسيني مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قم

بسم الله الرحمن الرحيم

     من خدمت جنابعالي و آقايان محترم خير مقدم و تقدير و تشكر دارم و اين را توفيقي براي خودم مي‌دانم كه در روز آغازين دهه كرامت و روز بزرگداشت وجود مقدس حضرت فاطمه معصومه (س) خدمت عزيزان مي‌رسم و عرض ادب مي‌كنم.

اهميت وقف در حفظ مذهب شيعه

    نكته‌اي كه شما در مورد اثرات وقف فرموديد، يك واقعيت است كه بساط مذهب ما در ايران و خارج از ايران بر كاكل وقف چرخيده است. موقوفات عظيمي در هند، پاكستان، افغانستان، عراق  و در ساير مناطق بوده كه ثمرات آن براي احياي معارف و بقاي اين مذهب خرج شده است. بسياري از مدارس در نجف وقف طلبه‌ها بوده و حتي در گذشته كه اصلا، شهريه در حوزه‌ها نبوده است با همين اوقاف، مدارس علميه اداره مي‌شده است. امروز هم كه شرايط عوض شده است و حتي همين حوزه قم كه بزرگترين حوزه دنياي اسلام است، يكي از مشكلاتش، بحث كمك گرفتن حوزه از بودجه دولتي است و راه حل آن هم توجه بيشتر به وقف است.

مظلوميت وقف در طول تاريخ

    من معتقدم و بارها نيز خدمت بزرگان عرض كردم كه آنچه در مجموعه ايران، راجع به حوزه‌ها و مدارس به عنوان وقف وجود دارد، اگر خوب احيا و بهره برداري شود، جوابگوي همه مسائل مالي حوزه خواهد بود. از اين رو، وقف واقعا مظلوم است و اين نكته را كه شما فرموديد من با تمام وجودم درك مي‌كنم.

   در زمان رضا خان، شهر بروجرد، داراي موقوفه‌هاي زيادي بود ولي چون رضا خان سازمان اوقاف را تاسيس و براي اوقاف متولي تعيين كرده بود، افراد به عنوان اينكه رضا خان مي‌خواهد وقفها را به نفع خود مصادره كند، آن وقف‌ها را، به نام ديگران و به عنوان ملك ثبت كردند كه در نسل اول آنها انسان‌هاي خوبي بودند، ولي چند نسل كه گذشت ديگر اثري از آن وقف‌ها وجود ندارد.

   لذا در شهر ما بروجرد، شايد بيش از نيمي از شهر، وقف بود، امروز اثري از آنها باقي نمانده است. در همان وقت از مرحوم آيت الله العظمي بروجردي استفتا ‌كردند و حتي آقايان بر روي منابر گفتند كه با وجود اينكه متصدي وقف ظالم است ولي شما به عنوان وقف ثبت كنيد و به عنوان ملك ثبت نكنيد؛ چون بعدا معلوم نيست كه چه بر سر آنها مي‌آيد.

لزوم ترويج وقف در ميان مردم و اعتماد به مسئولان اوقاف

    ما اين مشكل را در وقف داشتيم و الان هم آنگونه كه شايسته است در بين مردم رايج نيست و گاه، آن اعتماد كافي براي وقف كردن وجود ندارد كه بايد اين ارتباط را در بين مردم ايجاد كرد. گاهي از اوقات، افرادي كه مي‌خواهند موسسه‌اي را تأسيس كنند مي‌گويند در قالب يك شخصيت حقوقي آن را ايجاد مي‌كنيم كه فرار از وقف باشد؛ در حالي كه وقف همان شخصيت حقوقي است كه از روز اول معيارهاي آن تنظيم شده است. من خودم هم معتقدم كه اين مسأله بايد در بين مردم ترويج بشود و از واقفين محترم براي تشويق ديگران تجليل بشود. خود بنده روي علاقه‌اي كه به وقف داشتم زمين مسجد خديجه الكبري در ميدان معلم را كه قسمتي تجاري و قسمتي حسينيه است، وقف كردم و وقف نامه نوشتيم.

احياي موقوفات مسجد اعظم در بروجرد

    بنده خودم هم متولي موقوفات زيادي از جمله مسجد اعظم هستم. موقوفات مسجد اعظم، سرگذشت عجيب و غريبي دارد كه به هر حال، در رژيم گذشته، مثل مال كافر حربي آن را تصرف كردند و در زمين‌هاي وقف مسجد اعظم در بروجرد، پادگان مهندسي ساختند و متولي وقف آن زمان هم آن را امضا كرده بود يا از اختيارش خارج بود؛ تا اينكه مبلغي را به عنوان فروش آن زمين‌ها آوردند كه ما بعد از انقلاب با استناد به فتواي امام در جلسات شوراي عالي اوقاف توانستيم به سختي، آنها را احيا كنيم و حتي خانه و كارخانه‌هاي زيادي در آنجا ساخته شد.

لزوم احياي موقوفات مسجد اعظم در قم

    تعداد هجده يا نوزده مغازه را در خيابان موزه سابق، كه جزو موقوفات مسجد اعظم بود، در طرح توسعه حرم واقع شد و در حالي كه طبق قانون بايد عوضي مي‌دادند، هيچ عوضي بابت آنها ندادند؛ به طوري كه ما به وزير محترم مسكن و شهرسازي گفتيم كه به جاي آنها، با آن حجم ريالي كه اكنون مي‌توانست داشته باشد چه در تهران و چه در قم  به ما بدهيد.

     برخي ديگر از زمين‌هاي موقوفه مسجد اعظم در بروجرد مانند دو ده كه يكي از آنها محمد آباد است كه مقداري از آن هم براي خود مرحوم آيت الله بروجردي بوده كه براي مسجد وقف كرده بودند؛ ولي چون اين دو آبادي در جايي واقع شده كه زمين شيب دارد، سازمان منابع ملي به اين استناد كه اينها جزو منابع ملي است، مانع تصرف آنها مي‌شود، در حالي كه همه آن زمين‌ها و همه آبريزها سابقه وقف دارد؛ حتي خود اهالي آبادي اگر مي‌خواهند چيزي بكارند بايد كمكشان بكنيم، كار به جايي رسيده است كه نه تنها اهالي آبادي چيزي به ما نمي‌دهند، بلكه چون انتسابي به مرحوم آيت الله بروجردي و مسجد دارند بايد كمكشان بكنيم، تا زندگي كنند؛ در حالي كه اين قضيه قابل حل است؛ يعني مواردي كه سابقه وقف دارد داخل در عنوان منابع ملي نيست. بالاخره بايد در اين موقوفات، به گونه‌اي سرمايه گذاري شود كه سودآوري داشته باشد تا مسجد اعظم اداره شود. اينجا يك مسجد محلي نيست بلكه يك مسجد مركزي است.

 لزوم احياي موقوفات مدرسه آيت الله العظمي بروجردي

    در قضيه مدرسه آيت الله العظمي بروجردي هم كه سه تا مغازه براي آن بوده است، اوقاف آنها را ده ساله اجاره داده بود كه ما اعتراض كرديم كه نبايد ده ساله آن هم با مبلغ كم اجاره مي‌داديد. درحالي كه اين افراد را هم نمي‌توانيم از مغازه خارج كنيم، چون با بحث حق كسب و پيشه مواجه هستيم با اينكه ما از اول هم سرقفلي نگرفتيم و فقط اجاره داديم. اكنون هزينه‌هاي مدرسه خان، كه يك مركز آموزشي و متشكل از مدير و خادم و معاون است، ماهانه بين هفت تا ده ميليون است و همه اينها بايد خارج از مساله وقف و موقوفات مدرسه اداره شود.

  لزوم توجه بيشتر اوقاف به بيت آيت الله العظمي بروجردي

   خانه آيت الله العظمي بروجردي، در قسمت بيروني، دفتر ايشان بوده و ثلث ايشان بوده كه مانده و الان هم در دست ما است. خانه اندروني كه اينجا هست، نزد ورثه بوده چون از خيابان دور است، براي انبار تلويزيون خريداري شده بود كه ما وارد شديم و آن را خريديم كه البته، مقداري بدهي بانكي دارد تا آزاد شود و بعد هم مي‌خواهيم كه اين مجموعه را به نام آيت الله العظمي بروجردي وقف كنيم؛ چرا كه اينجا جزو بيوتات حوزه است و بايد بماند؛ همانطور كه در ميراث فرهنگي هم ثبت شده است؛ زيرا ساختمان بيروني نزديك صد و چهل سال قدمت دارد.

    مرحوم حاج شيخ عبدالكريم مدتي در اينجا ساكن بودند. مرحوم آقاي سيدابوالحسن اصفهاني و ميرزاي نائيني زماني كه از نجف تبعيد شدند در اينجا سكونت داشتند و آن جلسه جمهوريت معروف رضا خان با سيدابوالحسن كه با حضور حاج شيخ و مرحوم نائيني بوده در آن حياط و در اتاق وسط برگزار شده بود و اينها در ميراث فرهنگي ثبت شده است.

    بهترين كسي كه مي‌تواند اين مجموعه را نگه داري كند خود سازمان اوقاف است؛ منتها سازمان اوقاف بايد يك همت اساسي كند و  مسجداعظم و مدرسه خان را زير پر خود بگيريد؛ يعني همانجور كه بنده از آقاي وزير محترم مسكن براي احياي موقوفات مسجد پي‌گيري مي‌كنم، شما هم اين مسئله را دنبال كنيد. ما ناچار هستيم كه درآمدهايي براي مجموعه اين بناهاي آيت الله العظمي بروجردي داشته باشيم.

موقوفات آيت الله العظمي بروجردي در عراق

    ايشان سه مدرسه هم در نجف داشته است كه يكي مدرسه كبري نام دارد كه حدود هفتصد متر بوده و حضرت امام ( رحمة الله عليه) نيز در آنجا نماز جماعت داشتند كه الان در صحن فاطمي واقع شده و سه مغازه هم در بازار قريش نجف داشت كه صدام همه اينها را خراب كرده است. صدام مدرسه كبري را نصف كرده بود و به شهرداري داده بود كه ما اعتراض كرديم و اثبات وقف كرديم و هجده ميليارد خسارت براي آن مجموعه برآرود شد كه پرداخت نشده است.

   البته، من خدمت آيت الله العظمي سيستاني عرض كردم كه وقتي صحن و سراي آقا اميرالمومنين (ع) مي‌خواهد توسعه پيدا كند، ما نبايد مانع بشويم و لذا، ما مدرسه آيت الله العظمي بروجردي را به آنها مي‌دهيم ولي آنها بايد زمين ديگري به ما بدهند كه ما باني پيدا كنيم و به نام آيت الله العظمي بروجردي مدرسه جديدي را بسازيم و در اختيار حوزه بگذاريم.

   همچنين، مدرسه ايشان در كربلا هم مجوز ساختش آماده شده است كه در طرح توسعه حرم افتاده است و آنها نيز پول خريد آن را ندارند.

   همچنين، ايشان يك حسينيه و حمام هم در سامرا داشتند كه هزار و نهصد متر مربع بوده، و زوار در آنجا سكونت داشتند كه مقام معظم رهبري مي‌فرمودند كه صدام در دو سه ماهه آخر كارش، اين را هم تخريب كرد، و حدود سيصد يا چهارصد متر آن از بين رفته است، اما هنوز هزار و پانصد مترش به عنوان وقف شيعي باقي مانده است كه به واسطه آقاي سيد عبدالعزيز حكيم و در نتيجه زحمات آقاي نوري مالكي آن را از وقف سني خارج كرديم و در وقف شيعي ثبت شده است ولي اين منطقه هم خارج از شهر است و ما دسترسي به آن نداريم. البته،  جناب آقاي موسوي كه اكنون رئيس وقف شيعه عراق است، وكيل ما در نجف بود و ايشان وعده داده كه دولت عراق در سال آينده تحولي در اين خصوص ايجاد كند و حتي ما مي‌خواهيم كه اداره اوقاف با همكاري دولت عرق، لااقل نظارتي نسبت به موقوفات خارجي مسجد اعظم هم داشته باشد.

   مرحوم پدر ما نيز حسينيه‌اي در بروجرد بنيان گذاشت كه حدود پنج يا شش هزار متر است كه آن را هم وقف كرديم ولي براي ثبت آن و اخذ پروانه بايد دو ميليارد داده شود كه ما از اين جهت مشكل داريم تا اين پروانه صادر شود. همچنين،  ما يك حسينه در تهران داريم كه  مبرحوم ابوي ما آن را بنا كرد كه خوشبختانه آنجا وقف شد و ثبت رسمي گرديد و وقفنامه هم گرفتيم؛ ولذا ما خودمان شخصا جز كساني هستيم كه در كار وقف خيلي دست اندر كار بوديم و خودمان را با مشكلاتي كه شما داريد همدرد با شما ميدانيم و اميدوار هستم كه ما هم با راهنمايي شما عزيزان بتوانيم از اين ظرفيت بهره برداري كنيم.

   ما اميدوار هستيم كه ان شاء الله با همكاري صميمانه بين مجموعه حوزه و امثال حضرتعالي كه به هر حال ايده داريد يك جان تازه‌اي در كالبد وقف دميده شود. مردم زيادي هستند كه مي‌خواهند اموال خودشان را به گونه‌اي قرار بدهند كه بعد از خودشان باقي بماند و در كيفيت باقي گذاشتن حرف دارند كه بايد اعتمادشان را به وقف جلب كرد.

احياي فرهنگ وقف

   همين فرهنگ وقف كه فرموديد بايد براي مردم به شايستگي نشان داده شود؛ حتي احياي موقوفات را در هر جا كه انجام مي‌دهيد به اطلاع مردم برسانيد كه ان شاء الله مردم هم اقدام كنند و جلو بيايند و كارها پيش برود. ما هم از زيارت شما خوشحال هستيم و ان شا الله اين ملاقات طليعه‌اي براي حركت باشد.


لازم به ذكر است در ابتداي اين ديدار حجت الاسلام حسيني مدير كل مدير كل اوقاف و امور خيريه استان قم گزارشي از وضيعت وقف در استان و كارهاي انجام شده در سازمان اوقاف را بيان كردند

كم بودن وقف در استان قم

    وقف در استان قم چندان قابل توجه نيست. موقوفات استان قم نسبت بسيار كم است. من فكر مي‌كنم كه يكي از عوامل اصلي كاهش وقف در اين استان، آن است كه در زمان و رژيم گذشته تعمدا مي‌خواستند آثار وقف ريشه كن شود،‌ ولي در عين حال، همين مواردي هم كه تا كنون مانده است، اگر احيا بشود، در ترويج معارف اسلامي، بسيار موثر خواهد بود؛ به ويژه آنكه بقعه‌هاي متبركه در استان قم بسيار شاخص هستند، و سرمايه‌هاي معنوي خيلي خوبي محسوب مي‌شوند؛ ولي چون در شعاع حضرت معصومه (س) و مسجد جمكران واقع شده‌اند، نورشان كمتر معلوم مي‌شود.

ظرفيت فرهنگي بقاع متبركه

   در حال حاضر، براي اينكه از ظرفيت فرهنگي بقاع متبركه استفاده بهتري بشود و به تعبير مقام معظم رهبري دام ظله العالي تبديل به يك قطب فرهنگي شود، برنامه‌هايي را در حال تدوين داريم و در اين خصوص، اتاق فكري تشكيل داده‌ايم  كه اين برنامه‌ها در آينده نزديك اجرايي مي‌شود. البته، تا كنون نيز كارهاي خوبي در مورد وقف و مراقد امام زادگان در سراسر كشور انجام شده است؛ به ويژه در ايام نوروز، طرحي به نام آرامش بهاري، خيمه‌هاي معرفت با حضور مبلغين داشتيم.

   ما در طرح آرامش بهاري امسال، در واقع به اندازه ظرفيت برنامه كل سال 94 مبلغ اعزام كرديم و بيست خيمه معرفت در امام زادگان برپا كرديم تا ارتباطي بين مردم و امام زادگان برقرار شود.

  از نظر كيفي هم از مبلغيني استفاده كرديم كه در رشته‌هاي خاص تخصص دارند و هر مبلغي را هم به كار نگرفتيم. ما بخش‌هايي به عنوان مشاوره‌هاي خانوادگي، مشاوره‌هاي شخصي، پاسخگويي به مسائل شرعي، غرفه كودكان و نوجوانان، غرفه عفاف و حجاب داشتيم كه به ويژه دستاورد عفاف و حجاب، به عنوان يك برنامه ملي مطرح شد؛ چرا كه دوستان ما كارهاي بسيار خوبي را در اين عرصه داشتند كه قابليت و كشش آن را داشت كه در سطح كشور مطرح باشد.

  دوستان ما در بخش طرح نشاط معنوي به اين نتيجه رسيدند كه استان قم به عنوان استان اول و برتر در اجراي اين طرح معرفي شود و توفيقات خيلي خوبي در اين موضوع داشتيم و بناي ما هم بر اين است كه اين دانش آموزان را رها نكنيم. ما الان يكي از برنامه‌هايمان اين است كه به خاطر افزايش نقش امام زادگان در ارتقاع فرهنگ ديني مردم، در طول سال، براي جوانان و نوجوانان دانش آموز كه هم جوار اين امام زادگان هستند، برنامه ثابتي داشته باشيم؛ كه مثلا، هر هفته، يك جلسه در يك ساعت و نيم داشته باشيم، كه در اين فرصت، سه برنامه مطرح شود؛ يعني هم يك برنامه سرگرمي و ايجاد نشاط براي حفظ روحيه آنها باشد و هم جلسه قرآن با استفاده از مربياني كه اين توانايي را دارند، برگزار شود و هم يك برنامه سخنراني و در واقع روضه سيدالشهدا سلام الله عليه و بيان مسائل معرفتي باشد. البته، در كنار اينها پيش بيني كرديم كه يك برنامه تفريحي و ورزشي هم برگزار شود. در هر صورت ما اين برنامه ‌ها را قطع نمي‌كنيم و ان شاء الله اميدواريم كه استمرار داشته باشد و به صورت هفتگي، دانش آموزان بتوانند به حرم امام زادگان مشرف شوند و از ظرفيت معنوي آنجا بهره ببرند. البته، گزارش مشروح نيز خدمتتان تقديم خواهيم كرد.

عنايت به حفظ قران در كشور

    سازمان اوقاف براي حفظ قرآن در سطح كشور، با عنايت به اينكه نگاه مقام معظم رهبري (دام ظله العالي) به حفظ قرآن يك نگاه جدي است و فرمودند كه ما بايد ده ميليون نفر در كشور حافظ قرآن داشته باشيم، متعهد شده است كه حداقل يك ميليون نفر حافظ قرآن تربيت كند؛ كه البته، ميزان حفظ، بستگي به توانايي اشخاص دارد كه ممكن است برخي يك جزء حفظ كنند و شماري هم حافظ كل باشند. بر همين اساس، رياست محترم، برنامه‌ها را تقسيم كرده‌اند و سالانه در هر استان، يك ماموريت براي تعداد حفاظ دارند. من كه در سال گذشته به اوقاف آمدم، ديدم كه الحمدالله در حفظ قرآن خوب كار شده است و ما در مسابقات قران، سه هزار و هفتصد نفر شركت كننده داشتيم و امسال هم بيش از پنج هزار نفر ثبت نام داشتيم.

نياز به حمايت بزرگان از وقف

   اما از نظر وقف هم  براي احياي موقوفات كارهايي در دست انجام است كه البته، نياز به حمايت بزرگان، من جمله حضرتعالي هستيم. وقف حتي در حوزه علميه قم و حتي در بيوت مراجع عظام مظلوم است و مظلوميتش هم بدين صورت است كه ما شايد در حوزه، حتي  دو درس خارج به نام وقف نداشته باشيم.

    از گذشته دور، خيلي از موقوفات، پشتوانه حوزه‌هاي علميه و ترويج معارف اسلامي بوده است و الان هم بايد همين طور باشد؛ چون وقتي وقف باشد، حوزه غني مي‌شود و نياز به حمايت دولتي و جانبي نخواهد بود و‌ راهش اين است كه اين وقفيات احيا بشود. لذا، از حضرتعالي تقاضا داريم كه به بحث وقف عنايت ويژه فرماييد؛ چرا كه ما نياز به عنايت شما داريم و دوست داريم كه در اين مدتي كه توفيق حضور در كنار حضرت معصومه (س) را داريم، منشأ اثر باشيم و از حمايت حضرتعالي و فرمايشات حضرتعالي بهره مند باشيم و افتخار مي‌كنيم كه در خدمتتان باشيم  و انجام وظيفه كنيم.





ناتواني فكري، معلول حكومت هاي استبدادي

۹ بازديد




ناتواني فكري، معلول حكومت هاي استبدادي

اساساً با مشاوره، افراد خوش فكر، از افراد عليل و ناتوان متمايز مى‏ شوند. اگر مشاور داراى نظر صائب و دقيقى باشد، ديگران هم او را به عنوان انسان خوش فكر و نيرومند در انديشه خواهند شناخت. در صورت مشاوره زمينه‏ ظهور و بروز چنين شناختى پيدا مى‏ شود، ولى در جوامعى كه استبداد حاكم است، صاحبان انديشه، زمينه‏ بروز و رشد پيدا نمى‏ كنند؛ و در صورت وجود چنين افرادى، شناسايى آنها ممكن نخواهد بود و ديگران نخواهند توانست از قدرت فكرى آنها بهره‏ مند شوند.

سيري در رساله حقوق امام سجاد عليه السلام

حقوق اجتماعي، حق مشورت شونده

حضرت آيت الله يثربي مدظله





بخل، موجب برانگيخته شدن حسادت

۶ بازديد





بخل، موجب برانگيخته شدن حسادت

گاهى بخل ورزى منشأ و عاملى براى كشتن ديگران يا عامل تجاوز به نواميس مردم مى‏ شود و اين دو اثر خطرناك بر خلق و خوى زشتِ نفسانىِ بخل مترتّب است. زيرا بخل موجب برانگيخته شدن حسادت مى‏ شود و اين صفت شوم اخلاقى انسان‏ها را براى هر گونه اقدام زشت
و غير اخلاقى چون جنايت، قتل و غارت آماده مى‏ كند. رسول خاتم صلى‏ الله‏ عليه ‏و‏آله ‏وسلم مى ‏فرمايند:
إيّاكم والشُّحَّ فإنّه أهلَك مَن كان قبلَكم، حَمَلَهم على أن يَسفِكوا دِمائَهم ويَستحِلّوا مَحارِمَهم
از بخل دورى كنيد، زيرا بخل ورزى، باعث هلاكت گذشتگان شد و آنها را به خونريزى و تجاوز [به ناموس ديگران] وادار كرد.

سيري در رساله حقوق امام سجاد عليه السلام

حقوق جسم، حق دست

حضرت آيت الله يثربي مدظله




أميرالمؤمنين، ميزان أعمال

۸ بازديد





أميرالمؤمنين، ميزان أعمال

در محاسبه نفس بايد به اين نكته توجه داشت كه انسان تا زنده است فرصت انجام كار خير دارد. اما وقتي از دنيا مي رورد و جهان پس از مرگ را مي بيند، ديگر فرصتي براي عمل ندارد ودرخواست او براي بازگشت به دنيا پذيرفته نمي شود. لذا فقط در همين دنيا فرصت براي عمل وجود دارد. اهميت اين نكته زماني مشخص مي شود كه بدانيم ميزان و سنگ محك اعمال ما چيست. در يكي از زيارات حضرت اميرالمومنين عليه السلام آمده است:
السلام علي ميزان الاعمال

سيري در مناجات خمس عشرة

حضرت آيت الله يثربي مدظله




نصيحت كردن با زبان نرم

۱۰ بازديد





نصيحت كردن با زبان نرم

كسي كه نصيحت مي كند، بايد زبان نرم همراه با محبت را در نظر داشته باشد. تركيب جملات، كلمات و عبارات بايد طوري باشد كه شنونده از آن احساس محبت و دوستي كند؛ نه اين كه براي او ناخوشايند باشد. حضرت اميرالمومنين عليه السلام درباره شخصي كه
دچار غفلت و لغزش كوچكي شده و يا خطايي انجام داده كه نياز به نصيحت دارد، مي فرمايند:
تلويح زلة العاقل له من أمض عتابه
اگر با اشاره و كنايه، لغزش عاقل را به او بگويي، اثرش بيشتر از اين است كه او را سرزنش و ملامت كني.

سيري در رساله حقوق امام سجاد عليه السلام

حقوق اجتماعي، حق نصيحت خواه

حضرت آيت الله يثربي مدظله




گزارش تصويري مراسم عزاداري روز شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي

۵ بازديد


گزارش تصويري مراسم عزاداري روز شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي

گزارش تصويري؛

مراسم عزاداري شهادت حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام)

در

دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله) 1394/05/20





حركت هيئت عزاداري به مناسبت شهادت امام صادق عليه السلام

۵ بازديد





شوّال المكرّم ۱۴۳۶ ۲۰ مرداد ۱۳۹۴

دفتر آيت الله العظمي وحيد خراساني دام ظله العالي

حركت هيئت عزاداري آيةالله العظمي وحيد خراساني مد ظله به مناسبت شهادت امام صادق عليه السلام

امروز(۲۰ /۰۶/ ۱۳۹۴ )و ساعاتي پيش، مراسم عزاداري شهادت امام صادق(عليه السلام)در فاطميه حضرت ولي عصر (عجل الله تعالي فرجه الشريف) برگزار شد. در اين مراسم در رثاي آن امام همام به ذكر مصيبت پرداخته شد و سپس هيئت عزادار به همراه آيت الله العظمي وحيد خراساني (مدظله) براي عرض تسليت به حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) به سوي حرم مطهرش حركت نمودند. در اين مراسم جمعيتي با شكوه از اقشار مختلف مردم و از كشورها ديگر حضور داشتند و در هواي بسيار گرم شهر مقدس قم به سينه زني و عزاداري پرداختند.






گزارش تصويري مراسم عزاداري روز شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي

۵ بازديد


گزارش تصويري مراسم عزاداري روز شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي




گزارش تصويري مراسم عزاداري روز شهادت حضرت امام جعفر صادق عليه السلام در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي

گزارش تصويري؛

مراسم عزاداري شهادت حضرت امام جعفر صادق (عليه السلام)

در

دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله) 1394/05/20





برپايي مراسم جشن و سرور به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي

۵ بازديد



برپايي مراسم جشن و سرور به مناسبت ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي






يَا فَاطِمَةُ اشْفَعِي لِي فِي الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَكِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ

ولادت با سعادت

دخت گرامي هفتمين اختر تابناك آسمان رفيع امامت و ولايت

حضرت فاطمه معصومه (سلام اله عليها)

را به محضر مبارك ولي الله الاعظم حجة بن الحسن (ارواحنا فداه)

 و جامعه شيعه به خصوص مردم شريف قم و همه زائران، خادمان

و توليت معظم آستان مقدسش تبريك و تهنيت ميگوييم.

به همين مناسبت مراسم جشن و سرور

در دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي (مدظله العالي)

با حضور دلدادگان به آن بانوي كريمه،

انديشمندان، اساتيد، روحانيون، عاشقان اهل بيت عصمت و طهارت (عليهم السلام)،

اقشار مختلف مردم متدين و هيأت مذهبي

برگزار ميگردد  .

سخنران:

خطيب ارجمند

حجت الاسلام و المسلمين آقاي فرحزاد

همراه با مداحي مداح اهل بيت (عليهم السلام) 

زمان: يكشنبه 25 مرداد ماه 1394 مصادف با 1 ذي القعده

ساعت 11 صبح

مكان: قم، خيابان انقلاب (چهارمردان)، كوچه 6، بيت حضرت آيت الله العظمي بروجردي (قدس سره)


پايگاه اطلاع رساني دفتر حضرت آيت الله علوي بروجردي (دامت بركاته)





بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)

۹ بازديد


بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)


بيانات حضرت آيت الله علوي بروجردي در آستانه ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)

بسم الله الرحمن الرحيم

 الحمدلله رب العالمين و صلي الله علي سيدنا محمد و آله المعصومين المكرمين سيما بقية الله الاعظم روحي و ارواح العالمين لتراب مقدمه الفدا في العالمين واللعن علي اعدائهم و مخالفيهم و منكري فضائلهم و مناقبهم الي قيام يوم الدين.

 دوستي و محبت اهل بيت مهترين عامل قرب به خداوند

بدون ترديد، محبت و دوستي پيامبر اكرم حضرت محمد(ص) و امامان معصوم (ع) و فرزندان و ذريه ايشان از عوامل مهم براي تقرب به خداي متعال است؛ و لذا، روايات زيادي هم در اين زمينه وارد شده كه مضمون آنها اين است كه پيامبر اكرم و امامان (ع) از مردم خواسته‌اند كه با فرزندان آنان دوستي نمايند؛ كه به عنوان نمونه، يك روايت را در اينجا ذكر مي‌كنم.

    از پيامبر اكرم (ص) روايت شده است كه فرمودند:

احبوا الله لما يغذوكم به من نعمۀ و احبوني لله عز وجل و احبوا قرابتي لي؛  [1] خدا را دوست بداريد به خاطر نعمت‌هايي كه به شما ارزاني داشته است و مرا هم دوست بداريد به جهت دوستي با خدا (چون من پيامبر الهي هستم) و به خاطر من با فرزندان من دوستي نماييد .

   روز اول ذيقعده در سال 173 هجري به عنوان روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)، ثبت شده است كه البته، ما دقيقاً، به لحاظ سندي و تاريخي نمي‌دانيم كه آيا واقعاً اول ماه ذي القعده، روز ولادت حضرت معصومه است يا خير؛ اما به هر حال، مي‌توان روزي را به عنوان ولادت خانم فاطمه معصومه (سلام الله عليها) براي تكريم ايشان قائل شد.

    البته تاريخ رحلت ايشان، در كتب تاريخي ثبت شده است كه آن حضرت را در شهر ساوه مسموم كردند و بر اثر مسموميت از زهر جفا، بيمار شدند و سرانجام در روز دهم ربيع الثانى و (بنا بر قولى دوازدهم ربيع الثانى) سال ٢٠١ هجرى پيش از آنكه ديدگان مباركش به ديدار برادر روشن شود، در شهر قم و با اندوه فراوان ديده از جهان فرو بست و ما مفتخريم كه در اين زمان، در جوار و خدمت اين خانم و تحت عنايات ايشان، حمَله معالم اهل بيت شده‌ايم. ما به همين مناسبت چند مطلب را بيان مي‌كنيم و اميدواريم كه مورد توجه قرار گيرد:

قم پناهگاه شيعيان و مأوا و مسكن عالمان دين

مطلب اول اين است كه با وجود اينكه سنّ خانم حضرت فاطمه معصومه كم بوده،[2] اما داراي شخصيت عظيم القدري بوده است؛ به طوري كه قبل از ولادت ايشان، طبق روايات صحيح، حضرت صادق (عليه السلام) فرمودند كه دختري صالحه با اوصافي كه دارند از فرزندان من در قم مدفون مي‌شود و آنجا براي شيعيان پناهگاه است .

   به همين خاطر، هميشه شهر مقدس قم در طول تاريخ، مأوا و مسكن عالمان و فقيهان و محدثان بسيار بزرگي، همانند اشعريون و ابن قولويه و صدوقين و ديگران بوده است و به خصوص در اين زمان، حوزه علميه با بركت و با عظمت قم در كنار قبر مقدس آن حضرت بر قرار گشته است كه  باغباناني همچون آيت الله العظمي حائري يزدي و آيت الله العظمي محمد تقي خوانساري و آيت الله العظمي حجت و آيت الله العظمي بروجردي و ديگران داشته است و هم اكنون دنياي اسلام، بلكه جهان، از فيض و نورانيت اين حوزه استفاده مي‌كنند و علم و دانش از قم به ساير بلاد مي‌رود و همه اينها از بركات قبر مطهر كريمه اهل بيت (ع) است.

احترام مراجع به حضرت معصومه (سلام الله عليها)

مطلب دوم آن است كه مراجع بزرگي كه نام آنها برده شد، احترام زيادي براي حضرت معصومه (سلام الله عليها) قائل بودند. من اين خاطره را به ياد دارم كه آيت الله العظمي بروجردي در ايام كهولت در اوقات درسشان مقيد بودند كه معمولاً، چهارشنبه‌ها كه به حرم مشرف مي‌شدند، زيارت‌نامه حضرت را ايستاده بخوانند و بعد در كنار ضريح، مشغول عبادت و نماز بشوند. در ايامي هم كه درس تعطيل بود، حداقل، يكبار در هفته، به حرم مشرف مي‌شدند.

    ساير بزرگان نيز به زيارت اين خانم و بركات آن اهتمام داشتند؛ و ما نيز با تأسي به بزرگان دين، بايد به ايشان توسل داشته باشيم، ومبادا خداي نكرده استخفافي در ذهن ما نسبت به مقام ايشان ايجاد شود كه در زيارت ايشان آمده است: «فان لكِ عند الله شأناً من الشأن».

عظمت حضرت معصومه (س) در نزد آيت الله العظمي بروجردي

  مطلب سوم نيز خاطره‌اي از مرحوم آيت الله بروجردي درباره جلالت و شوكت خانم است كه همه مراجع تقليد در دنياي تشيع، خدمت گذار همين خاندان است و افتخار هم مي‌كنند كه خدمتگزاري ايشان را بپذيرند.

   در زمان مرحوم آيت الله العظمي بروجردي، سعود بن عبدالعزيز به ايران آمد (سعود بن عبد العزيز پسر اول عبدالعزيز است و عبدالعزيز هم همان فردي بود كه مذهب عربستان به سمت وهابي سوقداد) و فرستاده وزير خارجه عربستان، به همراه وزير خارجه ايران، سفير ايران و وزير دربار، خدمت آيت الله العظمي بروجردي آمدند و اظهار داشتند كه آقاي ملك سعود مي‌خواهد خدمت شما برسد؛ اما مرحوم آيت الله العظمي بروجردي در همان بدو امر امتناع كردند.

    خيلي از بزرگان تلاش كردند و حتي برخي از مراجع با ايشان صحبت كردند كه شما مدافع تقريب بين مذاهب هستيد و اگر آنها به قم بيايند و  با شما ملاقات كنند، براي شيعه مايه اعتبار است. ايشان در پاسخ فرمودند كه اگر پادشاه سعودي، به قم بيايد، به ديدن من مي‌آيد، ولي به زيارت  فاطمه معصومه (سلام الله عليها) نمي‌رود و اينكه يك پادشاه، به عنوان من، به قم وارد بشود و نسبت به خانم فاطمه معصومه(سلام الله عليها) بي‌احترامي كند، هتك اهل بيت است و من به عنوان مرجع اين مذهب، نمي‌توانم تحمل كنم كه مذهب، اين گونه مورد هتك قرار بگيرد.     بنابراين، ايشان به خاطر مقام خانم حضرت معصومه(سلام الله عليها) ملاقات با پادشاه عربستان را نپذيرفتند.

كرامات فاطمه معصومه (سلام الله عليها)

    من به همه شما عزيزان سفارش مي‌كنم كه به حرم زياد برويد. آقاي فاطمي نيا نقل مي‌كرد (اين قصه واقعي است و آن شخص را هم مي‌شناسم كه تازه فوت كرده است) كه يك طلبه آذري به قم آمده بود و تنها در مدرسه حجتيه زندگي مي‌كرد كه مريض مي‌شود. بيماري و گرسنگي او در حدي بود كه بيش از 24 ساعت هيچ چيزي نخورده بود. او در اين وضعيت، لنگان لنگان خودش را به حرم حضرت معصومه (سلام الله عليها) مي‌رساند. داخل حرم كه مي‌شود به خانم سلام مي‌دهد و زيارت مي‌كند و به ايشان مي‌گويد: خانم، شما وقتي نمي‌توانيد اطرافتان را اداره كنيد، اين قدر آدم جمع نكنيد!! من به قم آمده‌ام و 24 ساعت است كه گرسنه هستم و سپس از حرم بيرون مي‌رود.

   ايشان نقل مي كرد كه با حال خرابي به مدرسه برگشتم و قصد داشتم كه ترك تحصيل كنم و با خودم گفتم كه اين طلبگي چيزي براي ما نداشت و ما هم به جايي نمي‌رسيم؛ پس به دنبال كسب و كار برويم.  وقتي وارد مدرسه شدم خادم مدرسه حجتيه به من گفت كه از بيت آيت الله العظمي بروجردي آمده بودند و تو را مي‌خواستند. من در ذهن خودم گفتم كه آيت الله العظمي بروجردي با ما چه كار دارد! من يك طلبه گمنام هستم و حتما اشتباه شده است. اعتنايي نكردم و رفتم داخل حجره كه دوباره خادم آمد و گفت: مگر من نگفتم كه آيت الله العظمي بروجردي با شما كار دارد؟! خادم آيت الله العظمي بروجردي در مدرسه ايستاده و مي‌خواهد شما را ببيند.

من هم پيش خادم رفتم كه ايشان به من گفت: آقاي فلاني شما هستيد؟ آيت الله العظمي بروجردي مي خواهد شما را ببيند!! من به همراه ايشان، به خانه آيت الله العظمي بروجردي رفتم و در حالي كه خيلي خوشحال شده بودم، نشستم و دست ايشان را بوسيدم، وايشان با من، حال و احوالي كردند و گفتند، چه مي خواني؟ مدرسه در چه حالي است؟ و در همين زمان پاكتي را به من دادند. پاكت را گرفتم و دست آيت الله بروجردي را بوسيدم؛ ولي زماني كه داشتم از اتاق خارج مي‌شدم آيت الله العظمي بروجردي گفت: آقاي فلاني، وقتي كه حرم كه مشرف شديد با خانم مودب رفتار كنيد!!

  البته، همه اينها با هم ربط دارد و فاطمه معصومه(سلام الله عليها) با كيان مرجعيت و با اين حوزه به هم وابسته است. طلبه‌هاي موفق چيزي كه مي‌خواستند رفته‌اند و از ايشان گرفته‌اند. تعليم و تعلم جاي خودش را دارد، ولي اين علم را بي‌خودي به هر كسي نمي‌دهند.

    طلبه بايد زحمت بكشد و به عبارتي بايد جان بكند، اما توفيق را خانم حضرت معصومه (سلام الله عليها) مي تواند بدهد تا فهم را زياد كند و توان علمي را بالا ببرد. خيلي‌ها در عالم طلبگي بودند، ولي مجبور شدند كه آن را رها كنند.

    اين خانم مي‌تواند حامي همه ما باشد و ما نبايد دست از دامن ايشان برداريم. بزرگاني بودند كه روزانه به زيارت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) مي‌رفتند و كساني را ما ديده‌ايم كه وارد حرم و كنار ضريح نمي‌رفتند و مي‌گفتند ما نامحرم هستيم!! همين بيرون و در همان دم رواق مي‌ايستادند و زيارت مي‌كردند.

    مرحوم حاج شيخ عبد الكريم حائري، در زمان رضاخان دچار مشكلات مالي بودند و گاهي شش ماه مي‌گذشت و ايشان نمي‌توانست به طلبه‌ها شهريه بدهد؛ اما ايشان با توسل به اين بي بي و اهل بيت، كارش را به پيش برده است؛ فلذا در رفتن به حرم و زيارت اين بانو بايد مقيد باشيد و  لااقل هفتگي به زيارت ايشان برويد و بايد متوجه باشيد كه كجا ايستاده‌ايد. خانم حضرت معصومه (سلام الله عليها) زنده است و بايد بدانيد كه وقتي شما حرم مي‌رويد مثل اين است كه به خانه حضرت معصو مه (سلام الله عليها) وارد شديد. ايشان دختر موسي بن جعفر (عليهما السلام) است و اگر يك سفارش به آقا امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف  كه كل مقدرات عالم در دست اوست، داشته باشد، همه مشكلات شما حل مي‌شود.

آنان كه خاك را به نظر كيميا كنند                       آيا شود كه گوشه چشمي به ما كنند

   ما الان نزديك پنجاه سال است كه در اين شهر هستيم، و به چشم خودمان خيلي كرامات را ديديم. ما مريضي‌هايِ صعب العلاجي و سرطان‌هاي عجيب و غريبي را ما ديده‌ايم كه اين خانم شفا داده است. اين خانم، مقام ارجمندي و والايي دارد. كساني بودند كه وقتي مي‌خواستند مشهد مشرف شوند اول زيارت خانم فاطمه معصومه (سلام الله عليها)مي‌رفتند و از ايشان كسب اجازه مي‌كردند. ايشان گوهري است كه خدا در دامن ما گذاشته و پشتوانه حوزه است؛ حوزه‌اي كه خدا مي‌داند چه مشكلاتي بر آن گذشته است.

   ما رواياتي داريم كه قم در آخر زمان، پناه شيعيان است و همه به بركت اين خانم است. حرم خانم فاطمه معصومه (سلام الله عليها)، حرم اهل بيت است. خداي متعال ايشان را واسطه فيض خود قرار داده است؛ همان گونه كه امامان ما اين چنين بودند تمام شيعيان عالم، خاصه شيعيان ايران و بالاخص ساكنان جوار قبرش از فيض او بهره‌هاي فراواني برده و مي‌برند.

    بنابراين بايد شأن و قدر ايشان را متوجه باشيم و سعي كنيم كه از اين خرمن فيض، توشه بگيريم. 

والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته



[1]  . ر.ك: بحارالانوار، ج17، ص 14، ح28؛ امالي شيخ صدوق، ص 446، ح 597.

[2]  . عمر شريف حضرت فاطمه معصومه (س) 27سال بوده است.