عظمت نور زهرا(سلام الله علیها) از کجا و تا کجاست؟
کجا معرفت او میسر است؟ ما اکتفا می کنیم به این حدیث:
روایت در علل، آن هم سند در کمال قوت." جابر، عن أبی عبد الله، قلت: لم سمیت فاطمة الزهرا زهرا؟ " علت تسمیه فاطمه زهرا به زهرا چیست؟ - فقه این حدیث بسیار مبسوط است منتهی به قدر میسور – " فَقَالَ: لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَهَا مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ". مبدأ این است . مخلوق است اما از چه مخلوق است؟ از نور عظمت الله. یک عمر در رکوع گفتید: سبحان ربی العظیم ، آن اسم عظیم مبدأ آفرینش فاطمه است." مِنْ نُورِ عَظَمَتِهِ ".هم نور الله، هم عظمة الله . این مبدأ خلقت .
بعد که آفرید از همچو مبدأی." فَلَمَّا أَشْرَقَتْ .... أَشْرَقَتْ... " اشراق کرد، نور باران کرد همه عوالم وجود را همچو مبدأی ." فَلَمَّا أَشْرَقَتْ أَضَاءَتِ السَّمَاوَاتُ وَالْأَرْضُ بِنُورِهَا وَ غَشِیَتْ أَبْصَارُ الْمَلَائِکَةِ وَ خَرَّتِ الْمَلَائِکَةُ لِلَّهِ سَاجِدِینَ ".
فقه حدیث محتاج به بحث مفصلی است. امیرالمؤمنین در وصف ملائکه بیانش این است:" من ملائکة أسکنتهم سماواتک و رفعتهم عن أرضک، هم آعلم خلقک بک ". سر، از آسمان هفتم بالاتر، پا از ارضین پایین تر. ... خرت الملائکة ساجدین، غشیت أبصارهم وقتی آن نور را دیدند. این معنی زهراست. این است سرّ اینکه خلق از معرفت عاجزند، همه خلق؛ نه تنها انسان. ما عمری فاطمه گفتیم اما حقیقت این اسم را درک نکردیم.
" قَالُوا: إِلَهَنَا وَ سَیِّدَنَا! مَا هَذَا النُّورِ؟ " - شماها باید فقه حدیث را دقت کنید- " فَأَوْحَى اللَّهُ..." - خدا وحی کرد ، طرف وحی کیست؟ جبرئیل. " علَّمَهُ شَدِیدُ الْقُوَى ، ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوَى ، وَهُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلَى ". همچو کسانی غشیت أبصارهم. این باطن فاطمه است- " فأَوْحَى اللَّهُ إِلَیْهِمْ " - این جا عقل مبهوت است – " هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی..." این نوری است از نور خود من. کسی می فهمد که آیه نور را بفهمد." الله نور السماوات و الأرض مثل نوره کمشکاة ". مشکاة زهراست، مصباح اول امام حسن مجتبی است، المصباح سیدالشهدا است، نور علی نور آن ظهوری است که تمام انبیا ،همه مرسلین در انتظار اشراق او هستند،" یهدی الله لنوره من یشاء " . نتیجه این شد: آیه نور فاطمه است، مصباح اول حسن بن علی، المصباح حسین بن علی، نور علی نور ولی عصر، آخرین فرزند معصوم اوست
بعد که فرمود :" هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَسْکَنْتُهُ فِی سَمَائِی خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی "، أخرج از صلب پدر او همچو کسی را. بعد او اشرف انبیا است، آنچه به او می دهیم سیدة النسا اما سیده نساء مؤمنین، سیده نساء بنی آدم، سیده نساء اهل جنت. فهم این مطلب... اهل جنت کی هستند؟ یکی آسیه که میخ ها بر سینه آسیه کوبیده شد، همچو گوهری کنیز صدیقه کبری است. آیا فهم مقامات او فوق تصور ما هست یا نه؟
بعد" أوحی الله إلیهم هَذَا نُورٌ مِنْ نُورِی أَسْکَنْتُهُ فِی سَمَائِی خَلَقْتُهُ مِنْ عَظَمَتِی " أخرج از صلب نبی من انبیائی این گوهر را که " أُفَضِّلُهُ عَلَى جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ أُخْرِجُ مِنْ ذَلِکَ النُّورِ ..." از این نور ائمه ای اخراج می کنم که آنها قیام به امر من می کنند.
عطیه الهی، عطیه رسول الله
نتیجه این شد که فاطمه صدفی است که حلم حسنی تا غیبت الهیه ولی عصر، همه گوهرهای این صدفند و این صدف اجر رسالت خاتم انبیا است. این شمه ای از مقام صدیقه کبری است، همچو گوهری!
نتیجه: این مبدأ اما منتهی. منتهی این است:
رأی النبی فاطمه...آمد به دیدن. دخترش را دید اما با این وضع: لباس یک پوششی از پشم شتر. هم دستاس می کرد، هم فرزندش را شیر می داد. بعد که پیغمبر این منظره را دید، شروع کرد به اشک ریختن، جبرئیل نازل شد، گفت:" یا رسول الله! وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى ". فقه حدیث این است: آنچه خدا عطیه کرد به خاتم، اثر آبله دست فاطمه بود. " وَلَسَوْفَ یُعْطِیکَ رَبُّکَ فَتَرْضَى ". بحث مفصل، پیشآمد بسیار مهم. صاحب عزا ولی عصر صاحب الزمان.
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى
قطب الدین راوندی از اعلام علما و فقها و محدثین متقدمین، او این روایت را نقل می کند، که امّ ایمن بعد از شهادت حضرت زهرا، قسم خورد که در مدینه نمی ماند. سر به بیابان گذاشت. [قضیه]چه بوده؟ چه شده؟ [حضرت زهرا]چه کسی بوده؟
او[ام ایمن] می داند. "حلفت" قسم خورد که در مدینه نماند. رفت به صحرا، در آن بیابان عربستان تشنه شد، به حد مرگ رسید، یک جمله گفت، گفت: "یا رب انا خادمة فاطمة"، من خدمتگزار فاطمه ام.
تا این جمله را گفت: از عطش کشته می شوم، دلوی از آسمان سرازیر شد، شربتی نوشید.
این مهم است، شرح این کلمات مفصل است.[از آن] شربتی نوشید [که] هفت سال نه طعامی، نه شرابی، نه آب، نه نان، نه غذا، نه آب، به این بدن دیگر نرسید[و احتیاج نداشت]. یعنی چه؟
یک کلمه گفت من خادمه فاطمه ام - خدمت مقبوله این است- در این نشئه جوابش دادند، آن هم آب از کجا بود؟ کسی خبر ندارد، منقلب کرد این بدن مادی را، نوامیس طبیعت را خنثی کرد. خدمت او اکسیری است که هر فلزی را منقلب می کند.
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى
روایت این است: فاطمه ۹ اسم دارد من عند الله. اگر اسم او عند الربّ است، خود او چیست؟
مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمى وحید خراسانى
هر یک از این شموس دائره ای برای اشراق دارد. او چه خورشیدی بود که دائره اشراقش تمام سماوات و ارضین را نور باران کرد.
فاطمیه
در مقابل پیغمبر عکس العمل اش این بود، گفت: "یا رسول الله، الحمد لله علی نعمائه، و الشکر لله علی آلائه".
آن کسی که جبرئیل بین زمین و آسمان فریاد زد:
لا فتی إلا علی لا سیف إلا ذوالفقار،
همچو کسی آرزو کرد که بمیرد!
آیا من و تو در این مملکت که به اسم آن حضرت است، روز شهادت صدیقهی کبری چه وظیفه داریم؟
یک وقت تو خیابون میری یه مردی یه زنی و میزنه!
میری جلو میگی نزن!
میگه زنمه!
میگی باشه ولی نزن اذیت میشم!
دین نمیخواد که یه ذره غیـــــرت میخواد.
اما مدینه نبود......
اگر امیرالمومنین -علیه السلام- به شنیدن غش کند؛
مملکت علی -علیه السلام- در روز سوم جمادی الثانی (شهادت حضرت زهرا علیها السلام) باید چه بکند؟!
(آیت الله العظمی وحید خراسانی دام ظله)
صاحب عصر،
ولی وقت و امام زمان از شما انتظار دارد
که برای آن بازوی ورم کرده،
آن پهلوی شکسته،
آن قبر مخفی و آن جنازه نیمه شب دفن شده،
آن چه در قدرت دارید کار کنید.
که یک شخص عرب وارد مسجد شد و با صدای بلند گفت که در حق من ظلم شده است؛
امیرالمومنین علی بن ابی طالب(علیه السلام)رو کرد به آن عرب و در میان مردم گفت:
در حق تو یک ظلم واقع شده است در حالی که به اندازه ذرات عالم و اندازه قطرات باران در حق من ظلم شده است.
یافاطِمَةَالزَّهْراءُ
یابِنْتَ مُحَمَّد
یاقُرَّةَ عَیْنِ الرَّسُولِ
یا سَیِّدَتَنااِنّاتَوَجَّهْنا وَاسْتَشْفَعْناوَتَوَسَّلْنا بِکِ اِلَى اللهِ وَقَدَّمْناکِ بَیْنَ یَدَیْ حاجاتِنا
الإمام الجواد(علیه السلام):
انجام دهنده ظلم، کمک دهنده ظلم و کسی که راضی به ظلم باشد، هر سه شریک خواهند بود.
کشف الغمّة، ج 2، ص 348