هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

به بهانه قدیمی بودن بنا معماری اصیل اسلامی قم را تخریب نکنیم

بیانات حضرت آیت الله علوی بروجردی دامت برکاته در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهر سازی ایران(استان قم)

 

 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

آیت الله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در چهارمین کنگره تاریخ معماری و شهر سازی ایران که درتالار شهر قم برگزار شد به میراث های ماندگار و تاثیر گذار در قم اشاره کرد و گفت: اولین میراث قم، نقش قمیین و اشعریون قمی در انتشار سخنان و احادیث اهل بیت(ع) است.

معظم له افزود: مردم قم و اشعریون نقش اساسی در پیش برد فرهنگ اسلامی داشته است و این نقش در تاریخ اسلامی و اعتلای تفکر شیعی جایگاه ویژه ای دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه حدیث یکی از منابع مهم در اجتهاد است و علمای قم در اعتلای تفکر شیعی و اهل بیت (ع) جایگاه ویژه ای دارند، خاطرنشان کرد: کسانی که اهل حدیث هستند می دانند یکی از منابع اصلی فقه ما غیر از قرآن، حدیث است که عمده ترین منبع در استنباط احکام شرعی است. اشعریون و قمّیون در  نقل حدیث و معارف ناب اهل بیت(ع) تلاش های ویژه و ممتازی داشته اند تا جایی که بسیاری از مولفان کتب حدیثی از این بزرگواران نقل حدیث کرده اند؛ و حدیث در شیعه مرهون علمای بزرگ قم است. و از آنجایی که قمی ها نقش ممتازی در تدوین حدیث و نقل روایات داشته اند و بزرگان زیادی از محدثان شیعه از قم بوده اند، مکتب حدیث قم پیدا شد.

آیت الله علوی بروجردی نقش قم در حدیث شیعه و احیای تفکر شیعی را ممتاز ارزیابی کرد و با بیان اینکه در کشورهای دیگر اگر دانشمندان و بزرگان چند سالی در نقطه ای زندگی کرده باشند حتما آنجا را حفط می کنند. ابراز تأسف کرد: ما قبور این بزرگان را به بهانه زیباسازی و وسیع کردن خیابان تخریب کردیم که اصلا حرکتی میراثی نبود، در حالی که نباید این میراث عظیم را ضایع کرده و به نسل های گذشته خیانت کنیم.

 آیت الله علوی بروجردی افزود: میراث دوم ماندگار قم، حوزه و علمای آن است.

استاد حوزه عنوان کرد: نمی توان از نقش حوزه و علمایی همچون مرحوم آیت الله بروجردی که برای اعتلای فرهنگ و تقریب مذاهب اسلامی در جهان تلاش بسیاری کرده اند، به راحتی گذشت.

 وی ابراز داشت: در حوزه شخصیتهای بزرگی مانند حضرت آیت الله برجرودی و حضرت آیت الله حائری مؤسس حوزه و امام راحل(ره) بنیان گذار کبیر انقلاب و دیگران تربیت شده و رشد کرده اند و توانستند با سخنان و آثار خود اسلام و دین را به جهانیان معرفی کنند.

آیت الله علوی بروجردی در ادامه با اشاره به حضور مرحوم حضرت آیت الله بروجردی در قم و نقش ایشان در تقریب بین مذاهب یادآور شد: ما در قم این معنا را درک نکردیم ولی در مصر و حتی اروپا این حرکت ایشان شناخته تر است به گونه ای که هنوز از کشورهای آلمان می آیند و از حضرت آیت الله بروجردی سؤال می کنند و به عقیده من این فرصت بزرگی برای ما است که از دانشگاه های مختلف داخلی و خارجی فضای گردشگری علمی را فراهم کنیم و با فعالیت هایی جنبه های تقریبی فعالیت های حضرت آیت الله بروجردی را به مردم نشان داده و از شیعه دفاع کنیم.

یادگار مرحوم آیت الله بروجردی افزود: بارها گفته شد: باید در قم نشانه ای از تقریب بین مذاهب اسلامی مثلا مکان و خیابانی به اسم بزرگان اثر گذار در تقریب مذاهب، نام گذاری شود تا کسانی که به عنوان گردشگر وارد قم می شوند، بدانند این حوزه و علمای آن چه نقش اساسی در وحدت جامعه اسلامی و گسترش فرهنگ آل الله داشته اند؛ ولی کسی به این سخنان گوش نکرد.

استاد حوزه با بیان اینکه  قم مهد علوم دینی  و در علوم مختلف سخن  برای گفتن دارد به نمونه ای  از نقش اثرگذار علما در اعلای فرهنگ شیعی و اسلامی یعنی ساخت مسجد هامبورگ اشاره کرد و گفت: این مسجد را آیت الله بروجردی 60 سال گذشته بنا کرده اند و اولین مسجد شیعی در اروپا است، با بیش از هفت هزار متر مربع در بهتری جای هامبورگ که تا الان هیچ بنای شیعه تا الان نظیر آن ساخته نشده است و در نزدیکی آن هیچ کلیسا و کنیسه ای وجود ندارد. اینها میراث قم به شمارمی رود و این میراث به دلیل حوزه و برکت شخصیتهای بزرگ آن است.

معظم له افزود: مرحوم آیت الله بروجردی 17سال در قم بوده اند و آثار زیادی از خود در مسائل سیاسی و فرهنگی به جای گذاشته اند، لذا میراث فرهنگی دوران متأخر قم، یعنی حوزه و تأثیری که قم در سیاست کشور در آن دوران دارد هست، حال آیا ما موزه ای و محلی که این میراث را ثبت کرده باشد و آثار این بزرگان جمع آوری شده باشد. برای منعکس کردن داریم؟ و می توانیم با ترویج آن جاذبه زیادی ایجاد کرد.

آیت الله علوی بروجردی ابراز داشت: میراث معماری قم نیز بسیار قوی است و خاطرنشان کرد: یک نمونه معماری اصیل اسلامی در قم گنبد حرم مطهر حضرت معصومه(س) است که دارای معماری بسیار بی نظیر می باشد و یکی از زیبا ترین طرح های معماری گنبدهای بقاع متبرکه به شمار می رود و تناسب و ترکیبی که دارد در هیچ کجای دنیا نیست و فقط یک نمونه آن کلیسای جامع فلورانس است که معماری آن شبیه همین گنبد است ولی جالب است که با فاصله کمی با گنبد حرم مطهر ساخته شده است و همین کلیسای جامع بسیار مورد اهمیت قرار گرفته تا جایی عربستان در بازسازی مسجد الحرام و مسجد النبی از همین کلیسا کپی برداری کرده است.

وی افزود: شما ببینید دور این کلیسا ساختمان بلندی که آن گنبد را بپوشاند وجود ندارد و محله های قدیمی اطراف آن حفظ شده است، ولی ما به راحتی بافت های تاریخی را به بهانه زیباسازی تخریب می کنیم و در اطراف همین حرم مطهر، بلند مرتبه سازی می کنیم که اصلا کار درستی نیست.

آیا توانسته ایم این میراث عظیم را به دنیا معرفی کنیم، این درحالی است که غرب و اروپا توانسته اند گام های موثری در میراث گذشتگان خود بردارند.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه قم دارای میراث خوبی برای جذب گردشگران دارد افزود: نباید به بهانه قدیمی بودن بناها، معماری های قدیمی که در ترویج فرهنگ اسلامی نقش مهمی دارد، تخریب شود. یکی از این بناهای بسیار زیبا که دارای معماری عجیب و فوق العاده ای هم هست تیمچه بازار می باشد که متاسفانه خیلی از مردم هم از آن اطلاع ندارند، باید این آثار مهم را حفظ و احیای کرد. این بناها شاهکار قم هستند.

 وی بابیان اینکه باید بودجه معماری قم مانند اصفهان باشد، افزود: باید کاری کرد تا همه از معماری اسلامی اصیل قم با خبر شوند تا به بهانه مختلف و ساختن ساختمان جدید اقدام به تخریب میراث ماندگار قم نکنیم.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه تا مسئولین کشور ازمیراث فرهنگی و معماری اسلامی اطلاعات دقیق و شناخت نداشته باشند برای حفظ و حراست از معماری قدیمی و اسلامی تلاش نمی کنندخواستار توجه ویژه در حفظ میراث ماندگار اسلامی شد.

آیت الله علوی بروجردی در پایان تصریح کرد: اگر می خواهیم میراث فرهنگی قم بیشتر به جهانیان نشان داده شود؛ ابتدا باید نقش قمی ها در احیای فرهنگ شیعه نشان داده شود و دوم میراث حوزه قم که بزرگترین حوزه در جهان است مورد اهمیت قرار بگیرد و سوم میراث فرهنگی است که در قم باید بیشتر از شهرهای دیگر مورد توجه قرار بگیرد و بدانیم زیبایی شهری به بازکردن کوچه ها و عقب نشینی نیست، چراکه برخی از این دیوارهای گلی ارزش معماری دارد و خوب است که مردم بیایند و معماری اسلامی را ببینید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد