هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه
هیئت  عزاداران  حضرت زهرا سلام الله علیها

هیئت عزاداران حضرت زهرا سلام الله علیها

اصفهان، خمینی شهر، جوی آباد،خ شمس ،خ پروین ،جنب مسجد حضرت امیر، خیمه گاه فاطمی،احیاءگران فاطمیه

بیانات آیت الله علوی بروجردی به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام در جمع فرماندهان سپاه



بیانات آیت الله علوی بروجردی به مناسبت میلاد با سعادت امام حسن عسکری علیه السلام در جمع فرماندهان سپاه

بسم الله الرحمن الرحیم

در ایام ولادت با سعادت امام حسن عسکری علیه اسلام هستیم و طبعا این وظیفه را داریم که این ولادت را به محضر فرزند ایشان، مولا و ولی نعمتمان، صاحب الزمان حضرت حجت بن الحسن عجل الله فرجه تبریک عرض کنیم؛ از این رو، به مناسبت این ولادت مبارک، نکاتی را به محضر دوستداران اهل بیت بیان می‌کنیم:

دوران امامت امام عسکری

 دوران امامت امام حسن عسکری علیه اسلام حدود شش سال بود؛ یعنی ایشان از سنّ بیست و دو سالگی که وجود مقدس امام هادی علیه اسلام از دنیا رفتند تا بیست و هشت سالگی که به دست معتمد عباسی مسموم و شهید شدند، شش سال امامت داشتند؛ اگرچه این بزرگوار، در مدینه متولد شدند ولی عمده زندگی ایشان در منطقه سامرا بوده است.

شرایط سخت دوران امام حسن عسکری

  البته، ایشان همانطور که از لقبشان (عسکر به معنای لشکر) پیداست، در یک پادگان نظامی و تحت نظارت در منطقه سامرا زندگی می کردند. این مکان، پادگانی بوده که وقتی بنی عباس در بغداد احساس خطر کردند، مقر خود را به آنجا، منتقل کردند و آنجا را به عنوان یک شهر نظامی بنا کردند. به طوری که همه افراد نظامی خودشان هم در آنجا ساکن بودند و مجموعه این شهر، یک پادگان لشکری بود.

    حکومت وقت امام هادی و امام عسکری علیهما اسلام را به این شهر منتقل کردند و در آنجا سکونت دادند و لذا امام هادیعلیه اسلام هم همین شرایط سخت را داشتنند؛ اما امام عسکری علیه اسلام نه تنها دوران شش ساله امامتشان در این منطقه گذشت، بلکه همه عمرشان را در سامرا بودند؛ به طوری که ایشان حتی نتوانستند به حج مشرف شوند. لذا، بسیار شایسته است اگر کسی برای عمره مستحبی به مکه مشرف می‌شود به نیابت از ایشان اعمال و مناسک عمره را به جا آورد.

اداره امور شیعیان در دوران امامت امام عسکری

 اما نکته مهم آن است که امام عسکری بعد از امام هادی علیه اسلام پیشوای شیعه و میلیون ها پیرو  در سر تا سر دولت اسلامی و حتی بیرون از دولت اسلامی آن زمان ـ که به برکت سفر امام رضا علیه اسلام تشیع توسعه پیدا کرد ـ بودند و از طریق وکلا و نیز مکاتبات و نامه‌های زیادی که برای ایشان نوشته می شود امور مسلمین را اداره می کردند به طوری که شیعیان مسائل خود را از راه های دور و نزدیک از ایشان می‌پرسند؛ و امام نیز آنها را جواب می‌دادند و امور آنان را از همان شهر پادگانی اداره می‌کردند و مقدار زیادی از نشر مکتب و نشر معالم و حقایق مکتب از آنجا صورت می گرفت.[1]

توسعه تشیع در زمان امام رضا

   البته قسمتی از توسعه جغرافیایی شیعه همانطور که اشاره شد به برکت سفر امام رضا علیه اسلام به سوی ایران است که در تاریخ شیعه،آثار این سفر، بسیار بابرکت برای شیعه بود؛ شیعه یعنی اسلام اصیلی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله با وحی الهی آن را بیان فرموده بود. لذا، بسیاری از مردم عاشقانه و والهانه در این مسیر گام برداشتند و در طول مسیر سفر امام هشتم خیلی از آنها با ایشان ملاقات می‌کردند تا وقتی که ایشان به خراسان رسید و در آنجا نیز به مناسبتهای مختلف مانند نماز عید و نماز باران انبوهی از جمعیت مردم عاشقانه دور ایشان جمع می شدند و از معالم مکتب و اسلام اصیل آگاه می شدند.

   امام رضا علیه اسلام در این مسیر چنان مکتب شیعه و اسلام اصیل را تبیین و تعریف کردند و نقشه دشمنان اسلام که می خواستند اسلام اصیل را به انحراف  بکشاند از بین بردند. آنها در صدد این بودند که اسلام اصیل مخفی بماند و به جای اسلام اصیل و مکتب پیغمبر، اسلام خلیفه زده و حکومت ساختگی تشکیل شود که فقط توجیه کننده ظلم افراد ظالم باشد نه مروج اسلام ناب؛ اما    امام رضا علیه اسلام آن اسلام اصیل را معرفی کردند، و لذا، بعد از ایشان، این معارف اوج گرفت و ادامه یافت. لذا، بقیه ائمه اطهار از نسل امام هشتم به نام ابن الرضا علیه اسلام شناخته می شدند ؛ یعنی همه این تحولات در زیر سایه همان تحولی بود که علی بن موسی الرضا با آن سفرشان ایجاد کردند.

اداره امور شرعی مردم از طریق وکلای ائمه

 در دوران حضرت رضا علیه اسلام ، وکلای ایشان در همه شهرهای مختلف حضور داشتند و ائمه بعد از ایشان نیز همین روش را ادامه دادند و وکلای مختلفی را نصب کردند تا جایی که تعداد وکلای امام عسکری علیه اسلام در دوران شش ساله امامتشان از تمام ائمه بیشتر بود و حتی در بلاد روم نیز ایشان وکیل داشتند و در قم احمد بن اسحاق به عنوان وکیل ایشان در همین شهر بوده و فعالیتهای خوبی را انجام داده است و حتی مسجدی به امر و دستور امام عسکری ساخته می‌شود و به نام حضرت نامگذاری می شود.  

  تلاش دشمنان امام عسکری در نابود ساختن نور امام زمان

  به هر روی، دشمن چون می دانستند فرزند امام عسکری نابود کننده همه ظالمان و طاغوتیان خواهد بود، ایشان را در شرایط سختی قرار دادند تا مبادا فرزند از حضرت و منجی عالم بشریت متولد شود تا عالم را متحول کند؛ اما علی رغم همه دشمنی ها و کنترل ها امام زمان به دنیا آمد و حکومت و حتی افرادی مثل برادر ایشان که با حکومت ظالم در ارتباط بودند از این ماجرا چیزی نفهمیدند، و لذا وقتی آقا حجت بن الحسن عجل الله تعالی فرجه الشریف برای خواندن نماز میت بر جنازه پدر بیرون آمد جعفر کاملا تعجب کرده بود که این بچه کیست و از کجا آمده است.

  البته، امام عسکری علیه اسلام این مولود مخفی را به برخی از  اصحاب خودش معرفی کردند که یکی از آن افراد، همین وکیل حضرت یعنی احمد بن اسحاق در قم بوده است. وی می‌گوید من خودم آقا را دیدم و ایشان را بوسیدم و همه آن مطالبی را که برای معرفی مقام امامت ایشان لازم بود از امام عسکری علیه اسلام گرفتم. این در حالی که است که امام کاملا در داخل شهر پادگانی و تحت نظارت حکومت بودند.

تبدیل مشکلات به فرصتها

 نکته ای که از سیره این امام همام برای ما مایه یادگیری است آن است که شدائد و مشکلات نباید انسان را تسلیم خود کند و او را از مسیرش متوقف کند. بعضی از افراد در مقابل مشکلات تسلیم می‌شوند اما بعضی از افراد مشکلات را تبدیل به فرصت می‌کنند؛ یعنی اکنون که من این نقیصه و مشکل را پیدا کردم، باید آن را مثل یک فرصت غنیمت بدانم و در رفعش تلاش مضاعفی کنم و خود این هم برای من ایجاد تجربه مضاعفی می‌کند که در آینده این تجربه بیشتر به کار من می‌آید.

    از این رو، در شریعت به ما دستور داده شده از این فرصتها بهره برداری کنیم و از پیش آمدن مصائب و ناراحتی‌ها وحشت نکنیم و در مقابل آن عقب نشینی نکنیم.

   در بین شما عزیزان، کسانی هستند در جنگ تحمیلی حضور داشته اند. واقعا جنگ از برخی جهات مصیبت های بسیار برای مردم داشت، به طوری که بسیاری از مردم غیر نظامی در زیر بمباران ها و موشک ها شهید شدند؛ ولی آنها جنگ را تبدیل به فرصت کردند و خودشان را ساختند؛ به طوری که  امروز در قضایای پیش آمده در رابطه با عربستان سعودی، آنها هر کاری را انجام می‌دهند و هر نوع حرفی را میزنند اما جرات ندارند، صحبت از حمله نظامی کنند. و این به خاطر آن است که ما در آن زمان، هرچند خیلی از رزمندگان و مردم عادی در خرمشهر بدون اسلحه و سلاح پیشرفته مقاومت کردند و شهید شدند؛ در آن زمان مردم ما مشکل را تبدیل به فرصت کردند تا آینده را بسازند.

    امروز شیعه در مقابل بد خواهان خود قرار دارد و آنها برای نظام جمهوری اسلامی خیلی از مشکلات مانند تحریمها را ایجاد کردند، ولی این گونه نیست که همه جا تحریم بد باشد؛ بلکه این ما هستیم که باید هر حالتی که پیش میاید آن را به فرصت تبدیل کنیم و از آن بهره برداری کنیم. یعنی همین تحریم سبب شد استعدادهایی شکوفا شود، تا جایی که مثلا در پزشکی ما در دوران تحریم کنونی در آسیا و در خاورمیانه به مرتبه بسیار بالایی رسیده است تا جایی که از دیگر کشورها برای انجام برخی اعمال جراحی به ایران می آیند.

   امام عسکری علیه اسلام نیز با مشکلات عظیمی که سر راه حرکت مکتب بود مانند سکونت در پادگان و شهر نظامی و آن کنترل حداکثری که در آنجا وجود داشت، از این فرصت استفاده کرد و در همان خانه ای که نشسته بودند این ارتباط را بین شیعیان خود برقرار کرد تا افرادی که ورزیده شدند به عنوان رابط امام با مردم معرفی شدند و آنها نیز اسراری مانند وجود مقدس امام زمان را حفظ ‌کردند.

  اگر در برخی از روایات ما آمده است که نام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف که نام مبارک پیامبر اکرم صلی الله علیه و آلهاست، اسم ایشان را بیان نکنید؛ برای مسائل امنیتی و دوران خفقان در آن زمان بوده است، تا به این بهانه ماموران حکومتی موجبات آزار و اذیت یا کشتن شیعیان را فراهم نکنند؛ زیرا حکومت آن زمان به قدری ظالم بودند که حتی بعد از شهادت امام عسکری علیه اسلام ، اهل و عیال ایشان را از خانه بیرون و تبعید کردند و اموال و خانه و ارث ایشان را نیز به برادرش دادند، و گفتند که امام فرزندی نداشته است، لذا ارث حضرت را به برادرش دادند تا هیچ اثری از امام عسکری علیه اسلام باقی نماند؛ اما آنها نمی‌دانستند؛ امام زمان به حکمت الهی در پس پرده غیبت رفته است  که این غیبت امروزه بیش از هزار و دویست سال از آن گذشته است ولی ایشان این مکتب را نگه داشته است و این هم خود فرصتی را برای شیعه فراهم کرده است که در دوران غیبت خودش را نشان بدهد.

   بنابراین، استفاده از فرصت در شدائد و استقامت در راه خدا سبب یاری خداوند و نزول ملائکه بر انسان ها خواهد بود؛ چرا که خود این سختی ها هم نعمت خدا است و ما باید در این نعمتها خودمان را بسازیم و همانند آن کسانی باشیم که در شعب ابی طالب همراه پیغمبر صلی الله علیه و آله استقامت کنیم.

 امروز امید مردم جهان در اعتلای کلمه اسلام و کلمه توحید به جوانان غیور و مسلمان است که در همه زمینه های اعتقادی، اخلاقی و علمی خود را تربیت کنند و این فرصتها را مغتنم بدانند. اگر در این زمان هم خداوند نعمت امنیت و آسایش را به ما عنایت کرده است، باید بیشترین بهره برداری را از این مسئله داشته باشیم.

     ما این میلاد را به محضر مبارک آقا حجت بن الحسن صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تبریک عرض می‌کنیم و از محضر مبارک ایشان می‌خواهیم که دست عنایتشان را همچون گذشته بر سر ما نگه دارند و خداوند ان شاء الله برکات وجود مقدس ایشان را بر همه شما عزیزان که ارتش مکتبی ما هستید و کسانی هستید که با عقیده و ایمان در این مسیر حرکت می‌کنید و همه شهدای بزرگوار ما و امام شهیدان و آن کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند و مقام معظم رهبری عائد و واصل بفرماید. والسلام.



[1] . فضای پادگان و جایی که امام علیه السلام در آن زندگی می کردند به حدی امنیتی و در تحت کنترل ماموران خلیفه بود که تا آن زمان و در زمان هیچ امامی سابقه نداشت





نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد